הפורום למשפט, מגדר ומדיניות חברתית

חזון
אירועים
פעילות
מגדר
מחקר והוראה

הפורום למשפט, מגדר ומדיניות חברתית, הפורום, בהובלתן של פרופ’ נויה רימלט ופרופ’ שולמית אלמוג, הוקם בשנת 2014 בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה.

הפורום משמש כבימה האקדמית המרכזית והראשונה מסוגה בישראל לקידום המחקר, ההוראה ועיצוב מדיניות ציבורית בנושאים של אי שוויון מגדרי.

הפורום שם לו למטרה להוביל גיבושו של סדר יום מגדרי תוך התמקדות במשפט ככלי מרכזי להנעת רפורמות, שתכליתן העצמת נשים וקידום השוויון המגדרי בישראל.

אירועים קרובים

יתעדכן בקרוב

3

לצד זיהוי שאלות של מדיניות ציבורית, עוסק המרכז בקידום הדיון בסוגיות של אי שוויון מגדרי במעגלי השפעה שונים: משרדי ממשלה, מחוקקים ומחוקקות, שופטות ושופטים, עורכי ועורכות דין, אקדמיה, ארגוני שטח פמיניסטים בארץ ובעולם.

על מבחר מפעילויות הפורום
קראו עוד באתר של אגודת הידידים של אוניברסיטת חיפה בקישור זה

השאירו פרטים ונדבר

ישראל במלחמה

Bring Them Home
כ-240 נשים, גברים, תינוקות, ילדים וקשישים נחטפו על ידי מחבלי חמאס ביום 7/10/2023. ביניהם נשים החשופות להתעללות פיזית ומינית, קשישים וקשישות הזקוקים לתרופות, ילדים וילדות קטנים, תינוקות ופעוטות, חלקם ללא הוריהם, וגם כאלה הסובלים/ות מפציעות שנגרמו בעקבות האלימות שחוו. מאז הוחזרו חלק מהחטופים והחטופות, רובם כחלק מהסכם הפסקת אש וכנגד שחרור של אסירים ואסירות פלסטינים. 134 חטופים וחטופות עדיין מוחזקים בשבי חמאס והמחשבה על מה שעובר עליהם/ן כל כך הרבה ימים בשבי היא קורעת לב. הפורום קורא לשחרורם המהיר של כל החטופים והחטופות בהקדם האפשרי ובכל מחיר.
תת-יצוג של נשים במעגל מקבלי החלטות
למצב המלחמה ישנן השלכות ישירות על נשים, נערות, ילדות וילדים, לרבות בהקשרים של חינוך, אלימות במשפחה, תעסוקה, בריאות, מערכות הרווחה ובריאות הנפש. בנסיבות אלה, העדר או תת-יצוג של נשים במעגלי קבלת ההחלטות בישראל מהווה פגיעה בצדק הפורמלי ובאינטרס הלאומי ומסב נזק ממשי לתהליכי קבלת ההחלטות .
שקופית קודמת
שקופית הבאה

מפגשים בנושא אלימות נגד נשים במלחמה

באירוע של אגודת הסופרות והסופרים העברים שהתקיים בחודש נובמבר 2023 בבית הסופר בתל אביב, דיברו המנהלות המשותפות של הפורום ודוברות נוספות על פשעים נגד נשים בזמן מלחמה ועל ההתעלמות והשתיקה המלוות אותם מאז שחר ההיסטוריה ועד ימינו אנו בישראל ובעולם.
בין הדברים הרבים שנאמרים על פשעי המלחמה שבוצעו בנשים ביום ה- 7.10.23, שווה להקשיב ל"שלוש מחשבות מנקרות" - דברים שנשאה ד"ר מרוה איש-עם בכנס של אגודת הסופרות והסופרים ביום 22.11.23: • על תפיסת השליטה בגוף האישה כשליטה במרחב• על ראוות מעשי האונס אל מול ההכחשה והשתיקה מצד העולם• על חשיבות המילים, שקושרות בין "סקס" ל"כיבוש" ובין הרצון "לנצח" לרצון "לזיין אותם". בתוך המילים הללו, מרוה איש-עם מפנה למילים אחרות, של חנה סנש, ועימן מאירה בפנס גם עבורנו, לוודא ששמרנו על צלם אנוש, שהוא גם צלם אישה.
האזינו בקישור זה
בלתי נתפס: הפער שבין תעוזת ההצהרות העקרוניות של ארגון UNWomen באשר למהותו ולערכיו, לבין חולשתו בזמן אמת להתייצב ולגנות את המחבלים שביצעו מעשי אונס ברוטלים בנשים ישראליות בטבח ה- 7.10.23. הקשיבו לסקירה המרתקת של פרופ' נויה רימלט -
בקישור זה
שקופית קודמת
שקופית הבאה

פניות של ארגוני נשים בארץ ובעולם לארגונים בינלאומיים ובראשם ה-UN Women בענין שתיקתם אל מול פשעי המלחמה שבוצעו בנשים בישראל ראו בקישור זה ובקישור זה.

באירוע “אתנה” של המועדון האקדמי של ידידות אוניברסיטת חיפה שנערך ביום 7.2.2024,  המנהלת המשותפת של הפורום – פרופ’ נויה רימלט נשאה את ההרצאה המרכזית בנושא: אלימות מינית במלחמה, ה 7 באוקטובר והקהילה הבינלאומית.

ביום שני ה- 27.11.23, קיימו פורומי היועצות להוגנות מגדרית באוניברסיטאות ובמכללות מפגש חוקרות על אלימות מגדרית במלחמת אוקטובר 2023. במפגש המרתק השתתפו למעלה מ-300 מאזינות ומאזינים. המנהלות המשותפות של הפורום למשפט מגדר ומדיניות חברתית - פרופ' שולמית אלמוג ופרופ' נויה רימלט - פתחו את הכנס בהרצאות על אלימות מגדרית בתרבות האנושית ועל שתיקת ארגוני הנשים בעולם. האזינו להן ולהרצאות הנוספות בקישור בתמונה.
Israeli policymakers must stop funding sex segregation Prof. Noya Rimalt, The Times of Israel, SEP 18, 2023
Not that long ago, the Haredi world was known for being pragmatic. Now, the extremists are in charge, and they're hurting their own people
Read here
הפוליטיקה של ההפלות ועתיד השוויון המגדרי: מבט גלובלי והשוואתי
בפרוס השנה החדשה קיים הפורום למשפט מגדר ומדיניות חברתית בשיתוף עם מרכז פטרי-פלום באוניברסיטת הרווארד אירוע לציון יציאתו לאור של הספר Research Handbook on International Abortion Law. באירוע, שהתקיים ביום 14.9.2023 בזום, התארחו שבע דוברות מרחבי העולם, שדיברו על חקיקת ההפלות במדינות ארגנטינה, הונגריה, פולין וישראל. את האירוע הנחתה סוזנה ברוך מנכ"לית מרכז פטרי-פלום בהרווארד ואת דברי הפתיחה נשאה מרי זיגלר עורכת הספר.
לצפיה באירוע
• מיניות נשית בין העצמת נשים להחפצת נשים
האם ריבוי השתתפות של נשים באתרים פורנוגרפיים יכול לתרום לנרמול היחס למיניות נשית ועל ידי כך להעצמת נשים? או שהוא רק ביטוי נוסף של החפצת נשים בהסוואה של "העצמה"?בראיון להדר חזן בעיתון "הארץ", פרופ' שולמית אלמוג מתייחסת לטענת הנרמול של אתר פורנו צובר פופולאריות, עומדת על מס הקלון החברתי כאבן הבוחן לקיומו של נרמול, ומתארת את החתירה לעבר ביטול הקשר בין מיניות נשית ובושה. עוד על מס הקלון החברתי הנגבה מנשים בתעשיית הזנות ניתן לקרוא במאמר של פרופ' שולמית אלמוג "זנות כנזק: טראומה לצד קלון חברתי" בקישור: https://law.haifa.ac.il/wp-content/uploads/2017/05/28.pdf
לכתבה ב"הארץ" לחצי כאן
פורנוגרפיה מלאכותית
הבינה המלאכותית מאפשרת הצבה משחקית של נשים, ילדות וילדים המוכרים לנו מהעולם האמיתי בזירה פורנוגרפית וירטואלית. האם הכל באמת מותר תחת חסות של "מעשה טכנולוגי" או "יצירה בידיונית"? התשובות של פרופ' שולמית אלמוג ואחרים בכתבה של ויקי אוסלנדר בכלכליסט
לכתבה המלאה
שקופית קודמת
שקופית הבאה

מבחר תמונות מאירועי הפורום

לכלל אירועי הפורום לחצו כאן

Women on the Margins: Gender Equality, Diversity, and Multiculturalism 28 March 2024
Gender Equity International Project – Part One: Gender Equity in Academia Workshop January 2023 University of Haifa
The Handmaid's Tale and Contemporary Dilemmas of Gender Equality: Revisiting Margaret Atwood's Dystopian Novel
שולחן עגול להצגת המחקרים זוכי פרסי הפורום למשפט מגדר ומדיניות חברתית בנושא שוויון בעבודה
Making Young Researchers’ Voices Heard for Gender Equality
הכנס השנתי השני בנושא הוגנות מגדרית באקדמיה מרץ 2024
הכנס השנתי השני להוגנות מגדרית באקדמיה מרץ 2024
Gender Equity International Project – Part Two: Combating Gender-Based Violence 3-6 July 2023 Universite de Lille
The Handmaid's Tale and Contemporary Dilemmas of Gender Equality: Revisiting Margaret Atwood's Dystopian Novel
Women on the Margins: Gender Equality, Diversity, and Multiculturalism 28 March 2024
webinar on ‘Gender, Politics and the Legal Profession’
Gender Equity International Project – Part One: Gender Equity in Academia Workshop 9 January 2023 University of Haifa
מוסיפות ילדה לוועדה! הצטרפו למאות חותמים וחותמות על מכתב הבקשה להוספת ילדה לוועדה לזכויות הילד שנשלח לחבר הכנסת אלי דלל, יושב ראש הוועדה המיוחדת לזכויות הילד, לחבר הכנסת אופיר כץ, יושב ראש ועדת הכנסת ולכנסת ישראל. המכתב הקורא לשינוי שם הוועדה המיוחדת לזכויות הילד לשם מכליל מגדרית, נשלח על ידי פרופ' שולמית אלמוג, אוניברסיטת חיפה וד"ר שלומית ליר, אוניברסיטת בר אילן
סגל המרכז

פרופ' שולמית אלמוג

מנהלת משותפת

פרופ' נויה רימלט

מנהלת משותפת

שלומית פלדמן

שלומית פלדמן

רכזת אקדמית

מיה אשכנזי

חוקרת ורכזת