תואר שני במשפטים

תואר שני עם התמחות במשפט ובריאות בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה

סמסטר א' תשפ”ה

זקנה ומשפט

הקורס סוקר את תגובת המשפט לדרמה הדמוגרפית של הזדקנות החברה האנושית והישראלית תוך דגש על ההגנה על זכויות האדם והאזרח של האוכלוסייה הזקנה בישראל.בין היתר, הקורס יעסוק בתחומים הבאים: הענקת ידע כללי אודות היבטים מגוונים (דמוגרפיים, כלכליים, תרבותיים, סוציולוגיים ואחרים) של המהפכה הדמוגרפית של הזדקנות החברה האנושית והישראלית; סקירת החקיקה והפסיקה בישראל המתייחסת לאוכלוסייה הזקנה וזכויותיה; הצגת מגמות חדשניות בתחום המשפט והזקנה עם דגש על קידום מעמד הזקנים בחברה והגנה על זכויותיהם הבסיסיות; הענקת כלים לקדם את זכויות הזקנים בישראל באמצעות המשפט.
פרטי הקורס
הקורס סוקר את תגובת המשפט לדרמה הדמוגרפית של הזדקנות החברה האנושית והישראלית תוך דגש על ההגנה על זכויות האדם והאזרח של האוכלוסייה הזקנה בישראל.בין היתר, הקורס יעסוק בתחומים הבאים: הענקת ידע כללי אודות היבטים מגוונים (דמוגרפיים, כלכליים, תרבותיים, סוציולוגיים ואחרים) של המהפכה הדמוגרפית של הזדקנות החברה האנושית והישראלית; סקירת החקיקה והפסיקה בישראל המתייחסת לאוכלוסייה הזקנה וזכויותיה; הצגת מגמות חדשניות בתחום המשפט והזקנה עם דגש על קידום מעמד הזקנים בחברה והגנה על זכויותיהם הבסיסיות; הענקת כלים לקדם את זכויות הזקנים בישראל באמצעות המשפט.
2 שש"ס
250.5015

מגדר בריאות ורפואה

במהלך הקורס נדון בנושאי בריאות ורפואה מפרספקטיבה מגדרית. נדון בפרקטיקות רפואיות ובריאותיות תוך בחינה של מרחבי חקיקה ומדיניות באמצעות פרספקטיבות מגדריות ופמיניסטיות. נתמקד בסוגיות אקטואליות בנושאי טכנולוגיות פריון, כמו הפסקות היריון, פונדקאות , הגירה, זהות מינית ואלימות מיילדותית. באמצעות מקרים אלה נלמד כיצד תפיסות תרבותיות, חברתיות, ופוליטיות מעצבות את ההסדרים המשפטיים ואת מדיניות הבריאות ועל האופן שבו צורות נוספות של אי-שיוויון, כמו מעמד וגזע, מגולמות בהם. נניח את היסודות האנליטיים לקיום דיון בסוגיות שהטכנולוגיות המתקדמות מציבות לפתחנו כפרטים וכחברה ונבחן כיצד מנגנוני כוח שונים, נראים ובלתי נראים, משפיעים על הסדרתן. הקורס ישלב הרצאות פרונטליות, סרטים, מרצות אורחות ודיונים קבוצתיים.
פרטי הקורס
במהלך הקורס נדון בנושאי בריאות ורפואה מפרספקטיבה מגדרית. נדון בפרקטיקות רפואיות ובריאותיות תוך בחינה של מרחבי חקיקה ומדיניות באמצעות פרספקטיבות מגדריות ופמיניסטיות. נתמקד בסוגיות אקטואליות בנושאי טכנולוגיות פריון, כמו הפסקות היריון, פונדקאות , הגירה, זהות מינית ואלימות מיילדותית. באמצעות מקרים אלה נלמד כיצד תפיסות תרבותיות, חברתיות, ופוליטיות מעצבות את ההסדרים המשפטיים ואת מדיניות הבריאות ועל האופן שבו צורות נוספות של אי-שיוויון, כמו מעמד וגזע, מגולמות בהם. נניח את היסודות האנליטיים לקיום דיון בסוגיות שהטכנולוגיות המתקדמות מציבות לפתחנו כפרטים וכחברה ונבחן כיצד מנגנוני כוח שונים, נראים ובלתי נראים, משפיעים על הסדרתן. הקורס ישלב הרצאות פרונטליות, סרטים, מרצות אורחות ודיונים קבוצתיים.
2 שש"ס
250.5526

משפט ומדיניות במערכת הבריאות

הקורס יסקור היבטים משפטיים נבחרים בתחום מדיניות הבריאות בישראל ואת האיזון בין זכויות הקהילה לזכויות הפרט. תבחן סוגיית האוטונומיה בהחלטות שעניינן בריאות אל מול האינטרס הציבורי במניעת תחלואה (השמנה, עישון, מחלות מדבקות); תידון הזכות לפרטיות בכל הנוגע לסוגים שונים של מידע רפואי; והאחריות השלטונית במקרים בהם מדיניות הבריאות גורמת נזק לפרט.
פרטי הקורס
הקורס יסקור היבטים משפטיים נבחרים בתחום מדיניות הבריאות בישראל ואת האיזון בין זכויות הקהילה לזכויות הפרט. תבחן סוגיית האוטונומיה בהחלטות שעניינן בריאות אל מול האינטרס הציבורי במניעת תחלואה (השמנה, עישון, מחלות מדבקות); תידון הזכות לפרטיות בכל הנוגע לסוגים שונים של מידע רפואי; והאחריות השלטונית במקרים בהם מדיניות הבריאות גורמת נזק לפרט.
2 שש"ס
250.5535

מבוא לביואתיקה ומשפט רפואי

מטרות הקורס להקנות ידע משפטי וביו-אתי וכן כלים לניתוח דילמות אתיות אשר בהם הסטודנטים, כאנשי משפט, נתקלים בעיקר כאשר האדם עומד בפני החלטות הנוגעות לבריאותו. תיאור תמציתי של הקורס: דילמות אתיות הופכות ותופסות יותר ויותר מקום מרכזי בתהליך קבלת החלטות בעת טיפול רפואי וסיעודי במטופלים במערכת הבריאות בישראל. לדילמות אלה יש לא פעם התייחסות של עולם המשפט. הדילמות אשר יעמדו במרכז הדיון בקורס יתמקדו בחובותיהם של רופאים ובזכויותיהם של חולים העומדים בפני קבלת החלטות הנוגעות לבריאותם. נוכח ההשפעה שיש לאתיקה רפואית על המשפט יוקדש חלק מהקורס לניתוח העקרונות האתיים המרכזיים, ובהשפעות של אלו על הדין הישראלי.
פרטי הקורס
מטרות הקורס להקנות ידע משפטי וביו-אתי וכן כלים לניתוח דילמות אתיות אשר בהם הסטודנטים, כאנשי משפט, נתקלים בעיקר כאשר האדם עומד בפני החלטות הנוגעות לבריאותו. תיאור תמציתי של הקורס: דילמות אתיות הופכות ותופסות יותר ויותר מקום מרכזי בתהליך קבלת החלטות בעת טיפול רפואי וסיעודי במטופלים במערכת הבריאות בישראל. לדילמות אלה יש לא פעם התייחסות של עולם המשפט. הדילמות אשר יעמדו במרכז הדיון בקורס יתמקדו בחובותיהם של רופאים ובזכויותיהם של חולים העומדים בפני קבלת החלטות הנוגעות לבריאותם. נוכח ההשפעה שיש לאתיקה רפואית על המשפט יוקדש חלק מהקורס לניתוח העקרונות האתיים המרכזיים, ובהשפעות של אלו על הדין הישראלי.
2 שש"ס
250.5440

סמסטר ב’ תשפ”ה

משפט וחינוך: הורים, ילדים, קהילות ורשויות השלטון

ילדים, הורים, קהילות, הציבור בכללותו, המדינה – לכל אלה יש אינטרסים חזקים ושונים בחינוך ילדים. המתחים שבין האינטרסים השונים הללו מולידים סוגיות משפטיות מרתקות ומגוונות, המהוות, במידה רבה, הדגמה ליחסים המורכבים שבין פרטים ורשויות המדינה בחברה דמוקרטית. כדי לשפוך אור על כל אלה, הקורס יעסוק בסוגיות הבאות, בין היתר: מי צריך לשלוט על תוכן החינוך של ילדינו? (על כפיית לימודי ליבה, הדתה, חינוך לנאמנות, שפת ההוראה, ועוד), מי צריך להיות אחראי על חינוך: השלטון מרכזי או שלטון מקומי? איך ראוי לבצע רגולציה על פעולתם של בתי ספר (מדיניות קבלת תלמידים, איזורי רישום, זכאות להסעות, חינוך מיוחד, ועוד); הפליה ואי- שוויון חינוכי (האם יש להתיר חינוך פרטי? האם ראוי לאפשר בתי ספר לבנות בלבד? האם מותר לא לקבל תלמידים מטעמים דתיים?) הפרטה וחינוך ציבורי (רגולציה על חינוך פרטי, מעורבות גופים פרטיים בחינוך הציבורי והרגולציה עליהם).
פרטי הקורס
ילדים, הורים, קהילות, הציבור בכללותו, המדינה – לכל אלה יש אינטרסים חזקים ושונים בחינוך ילדים. המתחים שבין האינטרסים השונים הללו מולידים סוגיות משפטיות מרתקות ומגוונות, המהוות, במידה רבה, הדגמה ליחסים המורכבים שבין פרטים ורשויות המדינה בחברה דמוקרטית. כדי לשפוך אור על כל אלה, הקורס יעסוק בסוגיות הבאות, בין היתר: מי צריך לשלוט על תוכן החינוך של ילדינו? (על כפיית לימודי ליבה, הדתה, חינוך לנאמנות, שפת ההוראה, ועוד), מי צריך להיות אחראי על חינוך: השלטון מרכזי או שלטון מקומי? איך ראוי לבצע רגולציה על פעולתם של בתי ספר (מדיניות קבלת תלמידים, איזורי רישום, זכאות להסעות, חינוך מיוחד, ועוד); הפליה ואי- שוויון חינוכי (האם יש להתיר חינוך פרטי? האם ראוי לאפשר בתי ספר לבנות בלבד? האם מותר לא לקבל תלמידים מטעמים דתיים?) הפרטה וחינוך ציבורי (רגולציה על חינוך פרטי, מעורבות גופים פרטיים בחינוך הציבורי והרגולציה עליהם).
2 שש"ס
250.5333

סמינר מחקר בריאות, משפט וחברה

תחום הבריאות והמשפט תופס תאוצה רבה בשנים האחרונות כתחום שמאגד תחתיו סוגיות מגוונות, המשתרעות על פני תחומים רבים, הכוללים את תחומי המשפט הקלאסיים, כגון נזיקין ומשפט פלילי, סוגיות מתקדמות ברגולציה של מקצועות הבריאות ושל נושאים בעלי השלכות בריאותיות (כגון מפגעים ואיכות סביבה), תחומי מחקר רב תחומיים הנמצאים בנקודות השקה של המשפט ומקצועות הרפואה, הבריאות והרווחה, וכמובן את התחום הרחב של אתיקה וביואתיקה. סמינר המחקרנועד לבחון את החיבורים והיחסים ההדדיים שבין תחומי הבריאות, החברה והמשפט, תוך עיון בדיסיפלינות שונות.
פרטי הקורס
תחום הבריאות והמשפט תופס תאוצה רבה בשנים האחרונות כתחום שמאגד תחתיו סוגיות מגוונות, המשתרעות על פני תחומים רבים, הכוללים את תחומי המשפט הקלאסיים, כגון נזיקין ומשפט פלילי, סוגיות מתקדמות ברגולציה של מקצועות הבריאות ושל נושאים בעלי השלכות בריאותיות (כגון מפגעים ואיכות סביבה), תחומי מחקר רב תחומיים הנמצאים בנקודות השקה של המשפט ומקצועות הרפואה, הבריאות והרווחה, וכמובן את התחום הרחב של אתיקה וביואתיקה. סמינר המחקרנועד לבחון את החיבורים והיחסים ההדדיים שבין תחומי הבריאות, החברה והמשפט, תוך עיון בדיסיפלינות שונות.
4 שש"ס
250.5068

גנ-אתיקה – היבטים אתיים ומשפטיים של טכנולוגיות גנטיות ומידע גנטי

הקורס עוסק בסוגיות המצויות במפגש שבין גנטיקה, אתיקה ומשפט. סוגיות ייחודיות אלו, קשורות בהופעתן של טכנולוגיות חדשות המאפשרות זיהוי של גנים ופענוח רצפים גנטיים, ביצוע מודיפיקציות גנטיות וכיו”ב וכן, קשורות במידע הגנטי שהינו תוצר הטכנולוגיות הללו ובאפשרויות הגלומות בניצולו. חלק מן הדילמות שסוגיות אלו מעוררות בתחומי המשפט, האתיקה, החברה והרפואה, כבר רובצות לפתחנו בעת הנוכחית (למשל, דילמות הנובעות מבדיקות גנטיות זמינות ישירות לצרכן, ממחקרים גנטיים, מאבחון טרום-השרשתי ועוד) ועם חלקן – תידרש החברה להתמודד בעתיד (שיבוט אנושי, השבחה גנטית של בני-אדם). אלה וגם אלה יידונו באופן ביקורתי וינותחו במהלך הקורס, תוך שימוש בעקרונות ומושגים מתחום הביואתיקה, הגנ-אתיקה והמשפט.
פרטי הקורס
הקורס עוסק בסוגיות המצויות במפגש שבין גנטיקה, אתיקה ומשפט. סוגיות ייחודיות אלו, קשורות בהופעתן של טכנולוגיות חדשות המאפשרות זיהוי של גנים ופענוח רצפים גנטיים, ביצוע מודיפיקציות גנטיות וכיו”ב וכן, קשורות במידע הגנטי שהינו תוצר הטכנולוגיות הללו ובאפשרויות הגלומות בניצולו. חלק מן הדילמות שסוגיות אלו מעוררות בתחומי המשפט, האתיקה, החברה והרפואה, כבר רובצות לפתחנו בעת הנוכחית (למשל, דילמות הנובעות מבדיקות גנטיות זמינות ישירות לצרכן, ממחקרים גנטיים, מאבחון טרום-השרשתי ועוד) ועם חלקן – תידרש החברה להתמודד בעתיד (שיבוט אנושי, השבחה גנטית של בני-אדם). אלה וגם אלה יידונו באופן ביקורתי וינותחו במהלך הקורס, תוך שימוש בעקרונות ומושגים מתחום הביואתיקה, הגנ-אתיקה והמשפט.
3 שש"ס
250.5473

פסיכיאטריה ומשפט

מטרת הקורס היא לבחון את המעמד המשפטי וזכויות חולי הנפש בתחומים שונים של המשפט.נקודות המוצא של הנושאים שיילמדו יהיו החוקים השונים הנוגעים לחולי נפש, מעמדם המשפטי וזכויותיהם, בהם חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, החוק לטיפול בחולי נפש, חוק העונשין וחוקים נוספים המשליכים על חולי נפש. פרשנות החקיקה הרלבנטית תיבחן בראי ההלכה הפסוקה ותעסוק במגוון רחב של נושאים המשתרעים על פני תחומי משפט רבים. הקורס יחולק לפרקים על פי הנושאים השונים ומתוכנן באופן שכל פרק יעסוק בנושא מעמדו וזכויותיו של חולה הנפש בתחום משפטי מסוים.נושא שישמש נושא מרכזי בקורס ויילמד בהרחבת יתר הוא נושא האשפוזים הכפויים והחוק וטיפול בחולי נפש, לרבות סמכויות הפסיכיאטר המחוזי והוועדות הפסיכיאטריות המחוזיות על פי החוק לטיפול בחולי נפש. במסגרת זו יתוארו מקרים הבאים לדיון בפני וועדות פסיכיאטריות מחוזיות, יערך דיון בשאלת קיום התנאים הרפואיים והמשפטיים לשלילת חירותו של חולה הנפש ואשפוזו בכפיה ויובאו פסקי דין של בתי המשפט המחוזיים והעליון, הן לגבי אשפוז כפוי אזרחי והן לגבי אשפוז כפוי פלילי. במסגרת פרק זה, ייוחד דיון לנושאי הסמכויות של הוועדה הפסיכיאטרית המחוזית לאור החוק ולאור פסקי דין של בתי המשפט המחוזיים וביהמ”ש העליון, לייצוג חולי הנפש בפני הוועדות ולדילמות אתיות באשפוז חולי נפש.
פרטי הקורס
מטרת הקורס היא לבחון את המעמד המשפטי וזכויות חולי הנפש בתחומים שונים של המשפט.נקודות המוצא של הנושאים שיילמדו יהיו החוקים השונים הנוגעים לחולי נפש, מעמדם המשפטי וזכויותיהם, בהם חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, החוק לטיפול בחולי נפש, חוק העונשין וחוקים נוספים המשליכים על חולי נפש. פרשנות החקיקה הרלבנטית תיבחן בראי ההלכה הפסוקה ותעסוק במגוון רחב של נושאים המשתרעים על פני תחומי משפט רבים. הקורס יחולק לפרקים על פי הנושאים השונים ומתוכנן באופן שכל פרק יעסוק בנושא מעמדו וזכויותיו של חולה הנפש בתחום משפטי מסוים.נושא שישמש נושא מרכזי בקורס ויילמד בהרחבת יתר הוא נושא האשפוזים הכפויים והחוק וטיפול בחולי נפש, לרבות סמכויות הפסיכיאטר המחוזי והוועדות הפסיכיאטריות המחוזיות על פי החוק לטיפול בחולי נפש. במסגרת זו יתוארו מקרים הבאים לדיון בפני וועדות פסיכיאטריות מחוזיות, יערך דיון בשאלת קיום התנאים הרפואיים והמשפטיים לשלילת חירותו של חולה הנפש ואשפוזו בכפיה ויובאו פסקי דין של בתי המשפט המחוזיים והעליון, הן לגבי אשפוז כפוי אזרחי והן לגבי אשפוז כפוי פלילי. במסגרת פרק זה, ייוחד דיון לנושאי הסמכויות של הוועדה הפסיכיאטרית המחוזית לאור החוק ולאור פסקי דין של בתי המשפט המחוזיים וביהמ”ש העליון, לייצוג חולי הנפש בפני הוועדות ולדילמות אתיות באשפוז חולי נפש.
2 שש"ס
250.5017

סמסטר קיץ תשפ”ה

סמינר משפט, בריאות וטכנולוגיה

הקורס יניח תשתית עיונית ומעשית לניתוח וניהול תיקי רשלנות רפואית. הואיל וסוגיית הרשלנות הרפואית נגזרת מן הדיון הכללי בעוולת הרשלנות, מבנה הקורס יתבסס על המבנה של עוולה זו, כאשר ביחס לכל אחד מרכיביה יידונו סוגיות מיוחדות הנוגעות להקשר הרפואי. כך, לאחר חזרה מהירה על המודלים המקובלים לבחינת קיומה של חובת זהירות יידונו הן שיקולים מיוחדים הנוגעים ליישומם בהקשר הרפואי (דוגמת מצבי התנדבות, אי-מניעת מעשי עבירה על ידי מטופלים וכולי) והן ניסיונות לעיצוב מודלים אחרים בהקשרים רפואיים בפסיקה הישראלית. אשר ליסוד ההתרשלות – יידונו המבחנים הנורמטיביים הכלליים כפי שיושמו בהקשרים רפואיים, כלים פוזיטיביים המסייעים לגיבוש סטנדרט ההתנהגות בהקשרים כאלה (פרקטיקה, הוראות חקוקות, הוראות שימוש), ודוקטרינות פרובטיביות רלוונטיות ( res ipsa loquitur, דוקטרינת הנזק הראייתי). דרישת הנזק תידון תוך הדגשת שלוש סוגיות מיוחדות בהקשר הרפואי: סיטואציות שבהן קיים קושי קונספטואלי בגיבוש נזק, סיטואציות שבהן קיים קושי מובנה להוכיח נזק אך ניתן לעקוף את דרישת הנזק באמצעות כלים משפטיים יצירתיים (עם דגש על דוקטרינת הפגיעה באוטונומיה), והטענה התיאורטית לפיה ניתן לשקול ויתור על דרישת הנזק. לבסוף, יידונו קשיים מיוחדים בהוכחת סיבתיות עובדתית בהקשרים רפואיים ודוקטרינות שפותחו בארץ ובעולם לצורך התגברות על קשיים אלה (alternative liability, market share liability, אובדן סיכויי החלמה והגברת סיכון). ככל שיאפשר זאת הזמן נארח בקורס פרקטיקנים מנוסים שידברו על תיקים מורכבים.
פרטי הקורס
הקורס יניח תשתית עיונית ומעשית לניתוח וניהול תיקי רשלנות רפואית. הואיל וסוגיית הרשלנות הרפואית נגזרת מן הדיון הכללי בעוולת הרשלנות, מבנה הקורס יתבסס על המבנה של עוולה זו, כאשר ביחס לכל אחד מרכיביה יידונו סוגיות מיוחדות הנוגעות להקשר הרפואי. כך, לאחר חזרה מהירה על המודלים המקובלים לבחינת קיומה של חובת זהירות יידונו הן שיקולים מיוחדים הנוגעים ליישומם בהקשר הרפואי (דוגמת מצבי התנדבות, אי-מניעת מעשי עבירה על ידי מטופלים וכולי) והן ניסיונות לעיצוב מודלים אחרים בהקשרים רפואיים בפסיקה הישראלית. אשר ליסוד ההתרשלות – יידונו המבחנים הנורמטיביים הכלליים כפי שיושמו בהקשרים רפואיים, כלים פוזיטיביים המסייעים לגיבוש סטנדרט ההתנהגות בהקשרים כאלה (פרקטיקה, הוראות חקוקות, הוראות שימוש), ודוקטרינות פרובטיביות רלוונטיות ( res ipsa loquitur, דוקטרינת הנזק הראייתי). דרישת הנזק תידון תוך הדגשת שלוש סוגיות מיוחדות בהקשר הרפואי: סיטואציות שבהן קיים קושי קונספטואלי בגיבוש נזק, סיטואציות שבהן קיים קושי מובנה להוכיח נזק אך ניתן לעקוף את דרישת הנזק באמצעות כלים משפטיים יצירתיים (עם דגש על דוקטרינת הפגיעה באוטונומיה), והטענה התיאורטית לפיה ניתן לשקול ויתור על דרישת הנזק. לבסוף, יידונו קשיים מיוחדים בהוכחת סיבתיות עובדתית בהקשרים רפואיים ודוקטרינות שפותחו בארץ ובעולם לצורך התגברות על קשיים אלה (alternative liability, market share liability, אובדן סיכויי החלמה והגברת סיכון). ככל שיאפשר זאת הזמן נארח בקורס פרקטיקנים מנוסים שידברו על תיקים מורכבים.
4 שש"ס
250.5490

דיני ראיות בהדגשת תחומי הרפואה, הבריאות והמדע

מטרת הקורס הינה לצייד את הסטודנט בידע, ובכלים תיאורטיים-משפטיים, סטטיסטיים ואחרים הנוגעים לקביעת עובדות בהקשרים של בריאות, רפואה ומדע. בין הסוגיות שידונו בקורס: ראיות מדעיות (מבחני הקבילות, ד.נ.א, בדיקות סמים, בדיקות דם וסיווג רקמות וכיוצ”ב-שימושים בטכניקות סטטיסטיות ובייזיאניות. הבהרת המונחים-שגיאה חיובית ושלילית. כשל שיעור הבסיס, כשל החלפת – ההתניות הדגמה מתחום האבחון הרפואי.חוות דעת מומחה, מבחני בית משפט, ומודלים תיאורטיים שונים. נזק ראייתי והוכחתו, פיצוי בגין פגיעה בסיכוי החלמה, מובהקות סטטיסטית -משפטית בהוכחת נזקים על בסיס ראיות סטטיסטיות גולמיות, הוכחת עניינים שברפואה בתובענות מכוח חוק הפלת”ד, הוכחת רשלנות רפואית ומשפטית – חזקות, בפרט חזקת הדבר מדבר בעד עצמו. חסיונות בעלי מקצוע רפואי-רופא, פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי, מול חיסיון עורכי דין. חולה הנפש כעד, ועדות בדיקה וביקורת פנימית – משמעותם הראייתית של הממצאים.
פרטי הקורס
מטרת הקורס הינה לצייד את הסטודנט בידע, ובכלים תיאורטיים-משפטיים, סטטיסטיים ואחרים הנוגעים לקביעת עובדות בהקשרים של בריאות, רפואה ומדע. בין הסוגיות שידונו בקורס: ראיות מדעיות (מבחני הקבילות, ד.נ.א, בדיקות סמים, בדיקות דם וסיווג רקמות וכיוצ”ב-שימושים בטכניקות סטטיסטיות ובייזיאניות. הבהרת המונחים-שגיאה חיובית ושלילית. כשל שיעור הבסיס, כשל החלפת – ההתניות הדגמה מתחום האבחון הרפואי.חוות דעת מומחה, מבחני בית משפט, ומודלים תיאורטיים שונים. נזק ראייתי והוכחתו, פיצוי בגין פגיעה בסיכוי החלמה, מובהקות סטטיסטית -משפטית בהוכחת נזקים על בסיס ראיות סטטיסטיות גולמיות, הוכחת עניינים שברפואה בתובענות מכוח חוק הפלת”ד, הוכחת רשלנות רפואית ומשפטית – חזקות, בפרט חזקת הדבר מדבר בעד עצמו. חסיונות בעלי מקצוע רפואי-רופא, פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי, מול חיסיון עורכי דין. חולה הנפש כעד, ועדות בדיקה וביקורת פנימית – משמעותם הראייתית של הממצאים.
2 שש"ס
250.5412

תורת המשפט: סוגיות מתקדמות

קורס מקוון זה מיועד לבחון את הקשרים המושגיים והמבניים בין משפט לפוליטיקה, חברה, וכלכלה. נתמקד בהגות אירופאית וכזו שיונקת ממסורות קונטיננטליות מאמצע המאה ה-19 ועד ימינו, בדגש על מקס ובר, קרל מרקס, חנה ארנדט, ג’ודית שקלאר, מישל פוקו, ברונו לאטור, ומחמוד ממדאני. כל יחידת הוראה תחולק לשניים, חלק ראשון שבו ידונו הרעיונות המרכזיים של הוגה רלבנטי/ת, וחלק שני שיישאף ליישם את הרעיונות על המציאות המשפטית והפוליטית של ימינו. הקורס יעודד חשיבה ביקורתית באמצעות ניירות תגובה בהם יתבקשו סטודנטיות וסטודנטים לגבש עמדות עצמאיות הן על מקורות משפטיים והן על מקורות פילוסופיים.
פרטי הקורס
קורס מקוון זה מיועד לבחון את הקשרים המושגיים והמבניים בין משפט לפוליטיקה, חברה, וכלכלה. נתמקד בהגות אירופאית וכזו שיונקת ממסורות קונטיננטליות מאמצע המאה ה-19 ועד ימינו, בדגש על מקס ובר, קרל מרקס, חנה ארנדט, ג’ודית שקלאר, מישל פוקו, ברונו לאטור, ומחמוד ממדאני. כל יחידת הוראה תחולק לשניים, חלק ראשון שבו ידונו הרעיונות המרכזיים של הוגה רלבנטי/ת, וחלק שני שיישאף ליישם את הרעיונות על המציאות המשפטית והפוליטית של ימינו. הקורס יעודד חשיבה ביקורתית באמצעות ניירות תגובה בהם יתבקשו סטודנטיות וסטודנטים לגבש עמדות עצמאיות הן על מקורות משפטיים והן על מקורות פילוסופיים.
4 שש"ס
250.4010

הסגל האקדמי

יו"ר ועדת תארים מתקדמים

ראשת התכנית

לייעוץ והכוונה השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

span.female {display:inline-block!important}