קמר מישרקי-אסעד היא סטודנטית לתואר שלישי במשפטים, אוניברסיטת חיפה (מרץ 2016), נושא המחקר “מקומו של “המפקד הצבאי” בהבניית הגיאוגרפיה המשפטית והשפעתה על פלסטינים תושבי הגדה המערבית” בהנחיית פרופ’ אלכסנדר (סנדי) קדר.

עו”ד קמר משרקי-אסעד תציג בכנס את המאמר:

כוח משפט ומקום בצל הכיבוש: המחקר על החברה והשפעתו על עיצוב המרחב באיזור סוסיא כמקרה מבחן

במחקר עליו מבוססת ההצגה שלי, בחנתי יחד עם פרופסור אלכסנדר (סנדי) קדר את הקשר בין דרכי יישום הדין לבין עיצוב המרחב בשטחים המוחזקים על-ידי ישראל באזור סוסיא המצוי במרחב “שפא יטא”. אזור זה היה מצוי בשליטתם ובשימושם של תושבי המקום במשך דורות. התגוררו ועדיין מתגוררות בו מספר קהילות פלסטיניות החיות באוהלים, סוכות ומערות הנמצאות בשפע באזור זה.

בהרצאתי אציג לא רק את מהות האינטראקציה בין משפט למרחב והאמצעים הרשמיים בהם נעשה שימוש לאורך זמן לנישול ושינוי המרחב, אלא גם כיצד דלות המידע ושתיקת המחקר הרשמי אודות תושבי המקום והקהילות הקיימות בו, שימשו לדחיקת התושבים מהאיזור. אעמת מידע “רשמי” זה עם מידע האלטרנטיבי כפי שמובא בפי הקהילות המקומיות.

במסגרת מקרה המבחן של אזור סוסיא אתמקד בהפקעת שטח הכפר הפלסטיני סוסיא לטובת הקמת אתר ארכיאולוגי שמעמיד במרכזו את בית הכנסת היהודי העתיק שהתקיים במקום. אראה כיצד נבנה נרטיב המוחק את קיומו של ישוב פלסטיני במקום.

בנוסף אבחן את ההליכים שקדמו להפקעה המקרקעין לטובת “אתר ארכיאולוגי”, את הליך ההפקעה עצמו ואת התנגדות התושבים. באמצעות ניתוח מפורט וקרוב של ההיסטוריה, מערך הקשרים החברתיים-מרחביים וסקירת המחקר שנערך עד כה באזור אבקש להאיר כיצד גם מחקר ומידע שימשו כתמיכה בהליך ההפקעה של אדמות הכפר הפלסטיני סוסיא.