תקציר המושב
מה בין הסכמה של אדם לניתוח ובין הסכמתה של אשה ליחסי מין? מה בין ניסויים רפואיים והפרדה מגדרית? מה בין היבטים חלוקתיים והסכמה מדעת? מה בין ניסויים רפואיים להטרדה מינית ואונס? שאלות אלו עומדות במרכזו של המושב המוצע.
מושג ההסכמה חוצה דיסציפלינות אקדמיות ומשפטיות. כך, בתחום הבריאות והמשפט, קיימת ספרות ענפה, כמו גם חקיקה ופסיקה רבות, העוסקות בהסכמה מדעת של חולה לטיפול רפואי. במרחב הפלילי הסכמת נפגע העבירה עומדת במרכזו של דיון ענף והסכמה בעבירות מין מהווה נושא מרכזי בספרות ובפסיקה. גם במרחב הציבורי אנו עדים בשנים האחרונות לשאלת ההסכמה, בעיקר בהקשר להפרדה מגדרית.
המושג הסכמה, אם כך, מעסיק תחומי משפט שונים ועומד במרכזן של מחלוקות תיאורטיות ומשפטיות רבות. כך, גישות ליברליות מסורתיות ראו בהסכמה את “מילת הקסם המוסרי” (the moral magic) המבדילה בין מותר ואסור ומאפשרת לאדם האטומיסטי והרציונלי בחירה חופשית אם להסכים אם לאוו. תיאוריות בקורתיות מאוחרות יותר איתגרו את המחשבה הליברלית המסורתית של הסכמה, אוטונומיה, רציונליות ובחירה חופשית. ברבות השנים התפתחו תפיסות תיאורטיות מורכבות יותר של הסכמה כגון תפיסות ניאו ליברליות ופוסט פמיניסטיות. למרות קיומו של מנעד תיאורטי רחב של הסכמה, בשיח המשפטי נשמרה תפיסה בינארית של הסכמה.
מושב זה יבחן את מושג ההסכמה במרחבים משפטיים שונים ויציע ניתוח של הסכמה בהקשר לסוגיות משפטיות שונות. ההרצאות יבחנו שאלות עיוניות ופרקטיות העוסקות בהסכמתן של נשים במרחב הפלילי, במרחב הציבורי ובמרחב של משפט ובריאות. ההרצאות יבחנו סוגיות תיאורטיות הקשורות לבינאריות של הסכמה, לאוטונומיה ובחירה, היבטים של צדק חלוקתי ולשאלות הנוגעות להתערבות המשפט והקהילה.
הרצאתה של ד”ר שניבוים תחקור את מקומו של יסוד ההסכמה בעבירות של הטרדה מינית בדין הישראלי ובפרט בפלח מרכזי של עבירות הטרדה שבהן לא נדרשת הוכחת העדר-הסכמה כתנאי להפללה. הרצאתה של ד”ר לבנשטיין לזר תנתח את שיח ההסכמה ואת הפרקטיקה של הסכמה בשלב העמדה לדין, שלב שלא נחקר עד כה בספרות העוסקת בהסכמה. הרצאתה של ד”ר יופי תירוש תעסוק בשאלת הסכמתן של נשים חרדיות להפרדה בין גברים ונשים במסגרות שונות. הרצאתה של ד”ר נילי קרקו אייל תעסוק בהיבטים חלוקתיים של דוקטרינת ההסכמה מדעת והרצאתה של ד”ר חדוה אייל תבחן את מושג ההסכמה מדעת בניסויים רפואיים בישראל.