נדיב מרדכי הוא עמית מחקר במרכז חשין ללימודים מתקדמים שבפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ומתאם המחקר של המרכז לערכים ומוסדות דמוקרטיים שבמכון הישראלי לדמוקרטיה.
עבודת הדוקטורט שלו עוסקת ב-“שינוי חוקתי בלתי-פורמלי אחרי המהפכה החוקתית”.
תחומי העניין שלו הם משפט חוקתי ומינהלי, תיאוריה חוקתית וביקורת שיפוטית. הוא פרסם מספר מאמרים בכתבי עת באנגלית ובעברית. [לינק לאתר]

מר נדיב מרדכי יציג בכנס את המאמר:

כוחנות חוקתית ושינוי חוקתי במוסדות האחריותיות בישראל

בשנים האחרונות מתרחש שינוי מנהגי בתפיסת התפקיד של מספר מוסדות אחריותיות מרכזיים בישראל. שינוי זה מקודם על ידי שחקנים פוליטיים באמצעות כוחנות חוקתית (Constitutional Hardball). כוחנות חוקתית היא דינמיקת שינוי חוקתי לא-פורמלי במסגרתה שחקנים פוליטיים נוקטים באסטרטגיות חוקתיות גבוליות – כלומר, כאלה שייתכן שהחוקה מאפשרת בפרשנות – על מנת לקדם רפורמות פוליטיות אגרסיביות; ומתוך שאיפה לשינוי הסדר החוקתי. המאמר ינתח חמש דוגמאות לכוחנות חוקתית שמטרתה לשנות את דפוסי הפעילות של חמישה מנגנוני אחריותיות: שחיקת מעמד האופוזיציה בוועדה למינוי שופטים; פוליטיזציה של מינוי בכירים בשירות-המדינה; שחיקת מונופול הייצוג של היועץ-המשפטי לממשלה; מינוי מבקר-מדינה שאינו משפטן; וביטול ועדת השקיפות של הכנסת. המאמר ינתח את הרפורמות במשקפי הכוחנות החוקתית; ידגיש את מאפייניה הפוליטיים הא-סימטריים; יציג את תגובת בג”ץ לרפורמות, במקומות שבהם הייתה תגובה שכזו; וידון בתפקידה הרצוי של הביקורת השיפוטית במצבים שכאלה.