“קשה להתמקח בלי לדעת”
לפי סקר אינטרנטי של חברת אקוויטי-בי, כמחצית מעובדי ההיי-טק לא יודעים מה שווי חבילת האופציות שלהם ■ אקוויטי-בי היא שעוזרת לעובדי היי-טק לממן את מימוש האופציות שלהם באמצעות חיבור למשקיעים… בחברות ההיי-טק נהוג להעניק חבילת אופציות לעובדים, כדי שיוכלו ליהנות מהצלחת החברה. לעניין זה יש חשיבות גדולה, מכיוון שזהו אחד מהענפים היחידים שבהם שווי החברה יכול לצמוח בחדות ובמהירות יחסית. ואולם לצד הרצון לשתף את העובדים בהצלחה, יש פחות נכונות לתת להם את הכלים להבין עד כמה שווה אותה חבילה, ועד כמה הם מסוגלים להתעשר ממנה, אם יתמזל מזלם והחברה אכן תצליח.

באחד מחלקי הסקר שאלו את העובדים מה דעתם על תשע אמירות שקשורות לאופציות. בין האמירות היו: “חבילת האופציות משפיעה על תחושת השייכות שלי”, “האופציות שקיבלתי גורמות לי לעבוד קשה יותר כדי להצליח”, ו”חבילת האופציות שקיבלתי יכולה לשנות את העתיד הכלכלי שלי”.

ואולם בעצם ניסוח השאלה יש אמירה – כך למשל, גורמים מנוסים בהיי-טק תופשים את האופציות כ”כרטיס לוטו”, כך לפי מחקר ד”ר יפעת ארן מאוניברסיטת חיפה וד”ר רביב מרציאנו־גורוף מאוניברסיטת בוסטון. המסקנה הזאת לא באה לידי ביטוי בהיגדים השונים.

בחברה גם הראו את ההבדלים בין ארה”ב לישראל. כך, גודל ממוצע לחבילת אופציות בישראל מסתכם ב-70 אלף דולר, ואילו בארה”ב הוא 280 אלף דולר

למאמר המלא

יפעת ארן