מוח ומשפט / ד”ר שרון רבינוביץ-שנקר

4 שש”ס
250.6142

*קורס זה מיועד לתלמידי התואר השני בלבד. הקורס יעסוק בהיבטים פסיכוביולוגיים של התנהגות עבריינית ונורמטיבית. נתאר גישות חדשניות לחקר המוח, הדמייה מוחית ומניפולציה מוחית והאופן בו הן משנות תהליכי חקיקה וענישה מתוך הבנה עכשווית של התנהגות עבריינית. נתייחס להתפתחות תהליכים אישיותיים, דפוסי חשיבה, רגש והתנהגות, ונבחן יישום תובנות עדכניות מתחום חקר המוח בראיון, חקירה, שפיטה, ענישה ובהתערבויות שמטרתן הרתעה, מניעה, טיפול ושיקום. נכיר גישות עיקריות לאבחון סטטוס מנטלי, אחריות פלילית ומסוכנות; נבחן את סוגיית הרצון החופשי וכיצד ממצאים עדכניים מתחום חקר המוח משנים הבנות יסוד הנוגעות לתהליכי קבלת החלטות וחשיבה מוסרית, ייחוס אשמה והערכת חומרת עבירות; נבחן את הטענה לפיה קיים “מוח עבריין”, וכי ניתן לנבא מסוכנות ומועדות בהתבסס על מדדים פסיכוביולוגיים. נבחן תהליכי התפתחות מוחית בהתבגרות והשלכותיהם על התנהגות מסכנת ומסתכנת ועל ענישת נוער וצעירים; נעמיק בהשפעת התעללות והזנחה על קורבנות ועבריינות ונבחן מנגנונים ממתנים ומשקמים; נדון בתרומת מנגנונים עצביים ועדויות פסיכוביולוגיות להטיות המתרחשות בזירת העבירה, בבית המשפט ובחדרי חקירה. ככל שיותיר הזמן, נעסוק גם בנושאים מבין הבאים: המוח בהפרדה ובבידוד; המוח המכור- לחומרים ולהתנהגויות (מין, גיימינג והימורים); שקרנות, הונאה וגילוי שקרים; התערבות נוירו-פסיכו-פרמקולוגית בטיפול ושיקום עבריינים; טיפול ומוח; הבסיס המוחי והנפשי של אלימות, תוקפנות ואמון; סליחה. מטלת סיום: בחינה.