בשבועות האחרונים יצאו קלינאים ממוסדות שונים ברחבי הארץ בקמפיין פייסבוק המתאר “יום בחיי”. קמפיין זה בא לעולם כמענה למתקפה תקשורתית שהגיע מלשכת שר החינוך כנגד הקליניקות המשפטיות וכחלק מקמפיין רחב לפגוע בשמן ופעילותן הברוכה לקידום שוויון וזכויות אדם לטובת כלל שכבות האוכלוסיה בקידום שוויון וזכויות אדם. הקלינאים שלנו וסטודנטים נטלו חלק בקמפיין וניתן למצוא את דבריהם בפייסבוק תחת הביטויים #יוםבחיי #בוצע. אנו שמחים להציג חלק מהפוסטים שעלו לרשת. 

 

יום בחיי \ איה נוימן

מצאנו לנכון לפתוח עם פוסט שכתבה הסטודנטית איה נוימן שפעלה בקליניקה למשפט ומדיניות חינוך. הפידבק אותו אנו מקבלים מהסטודנטים הנהדרים שלנו הוא החשוב לנו ביותר.

#יוםבחיי סטודנטית בקליניקה. 
במסגרת לימודי משפטים זכיתי לקחתי חלק בקליניקה לחינוך ומדיניות משפטית שהובלה ע”י כותב הפוסט, עו״ד הרן רייכמן וד”ר תמי הראל בן שחר. 
העשייה שהייתי שותפה לה בקליניקה היא הסיבה המרכזית שבגללה באתי ללמוד בכלל באוני’ חיפה. רציתי לקחת חלק בעשייה חברתית שמצליחה ליישם הלכה למעשה כלים משפטיים, מסובכים ולעיתים מעורפלים ולהוביל שינוי חברתי משמעותי. 
במקרה שלי, סייעתי לילדים חולים לקבל חינוך חובה חינם כפי שהם זכאים לו, דרך פנייה לרשויות החינוך ועתירה כנגד משרד החינוך. אדגיש, מדובר באלפי ילדים חולים שלא מקבלים חינוך חובה כי הרשות לא פועלת כנדרש! 
אם העשייה של הקליניקות לסייע ולוודא שאוכלוסיות מוחלשות ובכלל יקבלו את הזכויות להן הן זכאיות איננה עיקר המקצוע שאני לומדת- אז צר לי באופן עמוק על הבחירה שלי.
מאחלת שעשיית הקליניקות תלך ותתרחב, מבלי שסכסוכים פוליטיים וניסיון לקנות קולות בזול יגברו על התרומה הרבה לכלל האזרחים.”

לפוסט המלא בדף הפייסבוק לחצו כאן

 

יום בחיי \ עו”ד הרן רייכמן

“…הקליניקה שלנו עובדת למשל עם מטה המאבק לחינוך שווה זכויות לילדים חולים. שם אנו מסייעים לילדים הסובלים ממחלות קשות ואמורים לקבל חינוך בביתם, אך המשרד ברשותך הפריט את השירות, מונע מהם חינוך ראוי (למשל בצורך ללמוד 3 מקצועות במקום 12) ומתעלם מזכויותיהם. 
הקליניקה שלנו מסייעת לתלמידים עם מוגבלויות אשר המשרד ברשותך מונע מהם שילוב וסיוע אמיתי. רק אתמול נפגשנו עם בחור מדהים עם קשיים רגשיים אשר במקום לסייע לו המערכת טרטרה ומנעה ממנו לממש את הפוטנציאל שלו ואף זרקה אותו ממערכת החינוך.
רק בזכות עתירה שלנו לבג”ץ משרד החינוך ברשותך הואיל בטובו לממן הסעות לתלמידי חינוך מיוחד דרך מנהרות הכרמל במקום לטרטר אותם עוד 30 דקות בנסיעה. 
בעקבות עתירה שלנו הופסקו הליכי מיון לילדים העולים לכיתה א’ לבית הספר לטבע (ורבים אחרים) – הליכים שפגעו בעיקרי בתושבי דרום תל אביב הגרים בסמיכות לבית הספר.
אנחנו מייצגים בהליכים משפטיים מאות תלמידים אשר נדחקים ממוסדות החינוך השונים (דתיים וחילוניי כאחד) רק בגלל שאתה מאפשר למוסדות החינוך לגבות אלפי שקלים רבים לחינוך חינם….” 

לפוסט המלא בדף הפייסבוק לחצו כאן

 

יום בחיי \ עו”ד רעות כהן

“…אני מזמינה אותך ל #יוםבחיי – 
למשל, היום בו אם חד הורית, שקורסת מחובות, סיפרה לי איך עברה פגיעה מינית במשך כל ילדותה, דבר שהקשה עליה שנים לאחר מכן להשתקם ולצאת לעבודה.
למשל, היום בו לקוח שהשתחרר לא מזמן ממאסר ולא מצליח למצוא את המקום שלו בעולם מספר לי שהוא על סף אובדנות והוא לא מקבל מענה מאף גורם מקצועי.
למשל, אדם בן 55 שהחליט שלמרות שמגיעה לו קצבה מביטוח לאומי הוא מוותר על זה כי נמאס לי להיות בחזקת חשוד ורמאי.
למשל, היום בו לקוחה בכתה לי בטלפון כי פשוט אין לה כוח לכל ה”מכות” שהיא מקבלת בחיים האלה יותר ואני היחידה שהקשיבה לה ואמרה לה שלדעתי היא צודקת בטענות שלה מול רשם ההוצאה לפועל (גם השופט בערעור חשב כמונו).
או למשל על היום בו נערה, שמעולם לא הסתבכה לפני עם גורמי החוק, סיפרה לי על הטראומות שיש לה מהמעצר הלא חוקי שעברה, על איך כל רעש של דלת נטרקפת מקפיץ אותה ומחזיר אותה ללילה ההוא…”

לפוסט המלא לחצו כאן

 

יום בחיי \ עו”ד ורדית אבידן

“…את רוב שנותיי המקצועיות הקדשתי לחינוך קליני של סטודנטיות בתחום של זכויות נשים. למדתי כי סטודנטיות לא פונות לקליניקה בנושא זה סתם… חסר להן חינוך מגדרי..(לצערי מערכת החינוך אינה מייחסת ללימודי מגדר חשיבות מגיל צעיר) חסר להן מקום בו יוכלו להבין ולחלוק את העוצמות שלהן ולהתחבר לכוח הנשי שהוא עצמן…חלקן עברו חיים של פגיעה ואפליה והקליניקה חד משמעית הצילה אותן… רק משום שחוו התעוררות והבינו שהן לא לבד ויש להן תמיכה. מלבד המקום האישי הסטודנטיות נחשפו גם למציאות חברתית קיימת שמשום מה לדעתך שייכת רק לצד השמאלי של החברה. הסטודנטיות נחשפו לנשים שורדות זנות, נשים שנפגעו מאלימות מינית, פיזית וכלכלית ונשים “נורמטיביות” שעל אף הישגיהן המקצועים חוות אפליה במקום העבודה שלהן רק משום היותן נשים…”

לפוסט המלא לחצו כאן