הבחירה בקליניקה ליישוב סכסוכים \ שובל קוסן

“קשה לי לשים את האצבע על הסיבה המדויקת שגרמה לי לבחור דווקא בקליניקה ליישוב סכסוכים. בדיעבד, זו המתנה הכי גדולה שיכולתי לתת לעצמי במסגרת הלימודים. העשייה בקליניקה והחשיפה לתחומי הגישור ויישוב הסכסוכים, עולמות שהיו לי זרים לחלוטין, גרמו לי להסתכל על מערכת המשפט בצורה הרבה יותר רחבה. מצאתי את עצמי מתחילה לשאול שאלות, להטיל ספקות. האם בית המשפט הוא תמיד הפתרון? האם המערכת המשפטית באמת יכולה לספק את המענה המתאים בעבור כל מקרה ומקרה? מה מקומם של ההיבטים הרגשיים של הצדדים לסכסוך? האם בכלל ראוי או ניתן לייחס להם חשיבות במסגרת הליך משפטי? מתוך השאלות האלה, נוצר אצלי חיבור אמתי אל עולם הגישור. עם הזמן הבנתי כמה התחום הזה רחב ונוגע בכל תחומי המשפט והחיים בכלל. הכלים הגישוריים בהם אנו עוסקים רבות, השפיעו על צורת החשיבה שלי גם מחוץ לעבודה בקליניקה- שמה הרבה יותר לב לאופן בו אני מדברת, לאופן בו אני מקשיבה, בכל שיח המוח מנסה באופן אוטומטי לנתח מה האינטרסים של האדם שמולי ומה אני יכולה לעשות כדי לענות על צרכיו…

מעבר להתנסות בגישורים, העשייה בקליניקה מאוד מגוונת ובעיקר מאפשרת המון עצמאות ומרחב ליזום ולמצוא את מקום החיבור האישי שלך לתחום. הפרויקטים השונים מאפשרים חיבור לשטח, ל”עולם האמתי”. להתנסות ולקחת חלק משמעותי בגישורים ובעשייה מגוונת נוספת בתחום, לא רק תוך צפייה או השתתפות בסימולציות למיניהן. השילוב של העשייה לצד הלימוד התיאורטי במסגרת הסמינר, יוצרים מעטפת שלמה, מעשירים האחד את השני והופכים גם את החלק התיאורטי להרבה יותר מוחשי.”

ההתמודדות של הסטודנטים בהליכי גישור \ מיתר בן-אבו

“הקליניקה ליישוב סכסוכים פתחה עבורי פתח לעולם חדש שלא הכרתי בלימודי המשפטים, והגדילה את האפשרויות המקצועיות העומדות בפניי. לפני שהתחלתי את פעילותי בקליניקה הראייה שלי בנוגע לאופן פתרון סכסוכים הייתה צרה יותר, ובייחוד משום שהדעה המקובלת במשפטים היא שיש מנצח ומפסיד. במהלך פעילותי בקליניקה למדתי שניתן לפתור סכסוך בשיח שאינו תחרותי בו שני הצדדים מנצחים תוך שהם אלו שמתווים את הפתרון הרצוי להם. ברמה האישית, מצאתי שהכלים הגישוריים שהקליניקה מקנה לנו מאוד מסייעים בחיי היום יום; היות והשגרה רצופה מחלוקות וחילוקי דעות, השימוש בכלים הגישוריים מסייעים גם מחוץ לחדר הגישור ומשפיעים על אופן ההתנהלות בסכסוכים ועל הדרך בה בוחנים את נקודת מבטו של האחר.

לאחרונה לקחתי חלק בהליך גישור בין שני צדדים שעמדותיהם היו מנוגדות לחלוטין. לאור כך, הצדדים הביעו ספקות באשר ליכולת הגישור לפתור את הסכסוך ביניהם ואף הצהירו שכנראה יחזרו לביהמ”ש. אולם, לאחר חתירה לאינטרסים שמאחורי עמדותיהם, ולאחר שימוש בכלי הגישור שהוקנו בקליניקה, הצלחנו להביא את הצדדים למציאת פתרון שממלא את הצורך של כל צד. בסוף הגישור נחתם הסכם ששני הצדדים היו שלמים אתו והרגישו מורווחים ממנו. בגישור נחשפתי לאופן בו ניתן לעבור משיח של עמדות לשיח של אינטרסים גם אם הדבר נראה בלתי אפשרי בהתחלה. ללא ספק רכשתי כלי נוסף שאני סבורה שיעזור לי בפעמים הבאות ובחיי האישיים בכלל.”