הקליניקה עוסקת בקידום זכויות אדם של קבוצות מודרות כגון זכויות של אנשים עם מוגבלות, פליטים, אנשים החיים בעוני והמיעוט הערבי פלסטיני. פרויקט מרכזי שהקליניקה עוסקת בו כבר מעל שש שנים היא הזכות לדיור, בעיקר בשכונות ערביות בחיפה ובעכו. בין היתר, הקליניקה מתמקדת בסיוע לדיירי דיור ציבורי הנמצאים הנמצאים בסכנת פינוי מטעם עמידר.

אחד הקשיים המרכזיים אליהם נחשפים האוכלוסיה הערבית הוא היעדר תרגום המידע הקיים באתר עמידר לשפה הערבית. העדר תרגום ראוי תורם לחוסר מודעות של האוכלוסיה הערבית (הנמנית על חלק גדול מהדיירים המוגנים) לזכויותיהם. בנוסף, העדר התרגום יוצר אצל הדיירים אזלות יד מלהתגונן בפני הליכים שעמידר מנהלת נגדם בין אם זה דרישות חוב לא מנומקים, הסדרי תשלומים לא עקביים, חיוב בגין הוצאות תיקונים בדירות בלא שקיפות נאותה מטעם עמידר, וכלה בתביעות פינוי.  

לצד הפגיעה הישירה, אי הנגשת המידע לאזרחים הערבים מהווה אפליה אסורה ומגבירה את הניכור וחוסר האימון ההולכים ומתמשכים בין ההאוכלוסייה הערבית לבין רשויות המדינה, אשר נמצאים גם בכך בשיאם. המדינה חייבת להבטיח גישה שווה לשירותיה לכלל אזרחיה, וההנגשה הלשונית היא חלק מהבטחת הנגשה שוויונית לזכויות. כפי שכתב השופט אליקים רובינשטיין:

“הכללת השפה הערבית בפרסומים רשמיים של מדינת ישראל אינה רק על מנת להעניק לה את מקומה הראוי, אלא לעיתים השימוש בשפה הוא הוא אשר מעניק הזדמנות להשגת שוויון”

כדי להוביל לשינוי מהותי של המצב המתואר, פנתה הקליניקה לעמידר ביום 10.1.2019 בכדי שיפעלו לתרגם את המידע הקיים באתר עמידר לאזרחים הערבים. נוסח הפניה ניתן למצוא כאן

 

samar2 130 עו”ד סמר קודחה

מנהלת הקליניקה לזכויות אדם בחברה

 

samar21qt@gmail.com

 

{gallery}newsletterJan_18human{/gallery}