rsz img 9143

הקליניקה ליישוב סכסוכים, שהוקמה בספטמבר 2018, היא קליניקה חדשנית אשר שמה לה למטרה לקדם זכויות אדם באמצעות כלים גישוריים. הקליניקה פועלת מתוך אמונה ששימוש בהליכי גישור ובהליכים נוספים מתחום יישוב הסכסוכים, מיטיבים עם הצדדים המעורבים בסכסוך, ולפיכך פועלת להטמיע ולהפיץ את תפיסת העולם הגישורית, הן בקרב הסטודנטים בקליניקה והן בקרב האוכלוסייה בכלל ואוכלוסיות מוחלשות בפרט.

חלק משמעותי מן הסכסוכים הקיימים יכולים להיפתר בדרכים של שיח ושיתוף פעולה בין הצדדים וכאלטרנטיבה לפנייה לבית המשפט. קיום הליך גישור במצב של קונפליקט, עשוי לשקם את מערכת היחסים שנפגעה, ולעיתים אף לשפר אותה תוך יצירת הזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה. בנוסף, שימוש בכלי הגישור עשוי להעצים את הצדדים שכן הוא מאפשר להם להשמיע את קולם ולטול שליטה על פתרון הסכסוך. על ידי הקנייה של מיומנויות מעולם הגישור, כגון הקשבה, העברת מסרים חיובית ושיפור יכולות התקשורת, ניתן למנוע מראש סכסוכים רבים ולסייע למשתמשים בהם בהשגת מטרותיהם בדרך חיובית אשר משרתת את האינטרסים שלהם ותוך מזעור הפגיעה בזולת. הכרות משמעותית וחווייתית בתחום הגישור מסייעת לסטודנטים, הן בעיצוב תפיסתם את הליך הגישור כאלטרנטיבה ראויה לפנייה לערכאות השיפוטיות, הן בהגמשת דרכי החשיבה האדוורסריות וביכולת לראות את מורכבות התמונה והן ביכולת הקשבה והעמקה באינטרסים האמתיים של הלקוחות שלהם.  

דוגמה מצויינת ליכולת של הליכי גישור לקדם פתרונות אלטרנטיביים ולסייע אוכלוסיות מוחלשות באים לידי ביטוי בפרוייקט שבה עסקה הקליניקה במהלך הסמסטר: הנחייה של כלי הגישור בבית לאנשים עם צרכים מיוחדים בקריות. במסגרת הפרוייקט התקיימו שלושה מפגשים בהם לימדו הסטודנטים, בליווי מנהלת הקליניקה כלים של פתרון קונפליקטים בקרב דיירי הבית. דיירי הבית זכו גם למפגש  מעניין ומעורר מחשבה וגם קיבלו כלים פרקטיים (כולל עזרים וחוברות עבודה) בהם יוכלו להשתמש בעתיד כאשר ייתקלו בקונפליקטים. הסדנה נחלה הצלחה רבה וכבר נקבעו מפגשי המשך, בהם יגיעו הסטודנטים לגשר בסכסוכים אותם לא יצליחו דיירי הבית לפתור בעצמם, וכן סדנאות של הנחיית כלי הגישור לצוות הטיפולי המלווה את הבית הזה ובתים דומים נוספים. כך כתבו לנו מנהלי הבית:

למדנו דברים חדשים שנחוצים לחיי היום-יום, חשוב לי לנסות ליישם אותם כדי לא תמיד לוותר ולהישאר עם טעם מר…”

“היה מעניין וחשוב, הבנתי כמה חשוב ללמוד כלים של שיתוף פעולה והקשבה…”

“אני לוקחת איתי מהסדנא הרבה לחיים, מסתכלת אחרת על רגעים בעבודה, בלימודים ובבית וחושבת על פעמים שבהם הייתי יכולה להתנהג בדרך שונה…”

אלו רק חלק מדבריהם של דיירי דירת “בית שקד” ממערך הדיור שלנו בתום שלושת מפגשיה של סדנא בנושא ‘כלים ליישוב סכסוכים מעולם הגישור’, אשר נבנתה והועברה במסגרת הקליניקה ליישוב סכסוכים של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. במסגרת הסדנא, למדנו להבחין בין עמדה לצורך, בין שיחה תחרותית לשיחה שיתופית, בין סגנונות ההתנהלות השונים בהם אנו כבני אדם עשויים לנקוט בעת ויכוח. למדנו על חשיבותה של הקשבה ורכשנו כלים כדי לבצעה בצורה מלאה ומקרבת. למדנו על חשיבות השימוש ב’מסרי אני’, התמקדות בתחושותיי ובצרכיי לעומת התמקדות בהאשמת האדם שמולי. החוויה הייתה משמעותית ומרגשת בעבור כלל הנוגעים בדבר. הדיירים הצליחו ליצור חיבור ישיר בין התכנים שנלמדו, לבין אופן יישומם בחייהם המשותפים בדירה. כעת, תוך ליווי של הקליניקה מרחוק, העבודה האמתית והקשה היא של הדיירים עצמם, אשר ניכר כי יצאו עם מידת נכונות רבה להשריש את הכלים שנלמדו בשגרת חייהם.

 

rsz dsc 0200 עו”ד ועו”ס דנה פיינריך גילה

מנהלת הקליניקה ליישוב סכסוכים בקרב אוכלוסיות מוחלשות

 

Dana.giloh@gmail.com

 

{gallery}ConflictResolution{/gallery}