מדד Freedom on the Net מטעם ארגון  Freedom House מצביע על מגמה כלל עולמית של חסימת תכנים באינטרנט (וברשתות החברתיות בפרט), הפוגעת באופן עקבי בחופש הביטוי ובדיון הציבורי. אמנם, חלק מהפרסומים ברשתות החברתיות בפרט וברשת האינטרנט בכלל הינם פוגעניים או לא חוקיים ויש לטפל בכך. עם זאת, לעיתים הפתרונות המוצעים אינם אפקטיביים וחמור מכך מייצרים צנזורת יתר לתכנים לגיטימיים באופן החורג מהרצוי במשטרים דמוקרטיים.

הקליניקה למשפט לטכנולוגיה ולסייבר מובילה ביחד עם ארגונים נוספים מאבק לשמירה על חופש הביטוי באינטרנט. הקליניקה מלווה את הליכי החקיקה העוסקים בחסימת תכנים ואתרים, כותבת תגובות בנידון וכן משתתפת בדיוני הוועדות השונים בכנסת. אנו גאים להגיד שלא מעט מהערותיה המקצועיות של הקליניקה מתקבלות ומשפיעות על נוסח החקיקה.

לאחרונה, עמדו ועומדות על סדר יומה של הכנסת מספר הצעות חוק בעייתיות המעלות חשש לפגיעה עמוקה בחופש הביטוי באינטרנט. הגם שמטרת ההצעות היא חיובית ובאה לטפל בתופעות הבעייתיות, לעיתים הפתרון המוצע גורם לפגיעה בתכנים לגיטימיים במידה העולה על הנדרש. עשייתה של הקליניקה בחודשים האחרונים לקידום המטרות החשובות תוך מיתון ההשלכות הבעיתיות היה חשוב והכרחי.

 

הצעת חוק: הסרת תוכן שפרסומו מהווה עבירה מרשת האינטרנט

בחודשים האחרונים, צוות החקיקה של הקליניקה השתתף בדיוני הצעת החוק בכנסת ובחן את ההשפעות המשפטיות האפשריות של הצעת החוק על רשת האינטרנט. בחודש מאי הושלם נייר עמדה המבקש למתן את נוסח הצעת החוק במטרה לאזן בין השימוש ברשת האינטרנט לשמירה על ביטחון המשתמשים במרחב הוירטואלי.

לנוסח הצעת החוק לחצו כאן

תגובת הקליניקה והערות משלימות להצעת החוק מהתאריך 07.05.2018

על אף הניסיונות למתן את נוסח הצעת החוק יחדיו עם גופים אזרחיים נוספים (ובכללם המכון הישראלי לדמוקרטיה ואיגוד האינטרנט הישראלי), ועדת החוקה העבירה את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית. לאחרונה נתבשרנו כי בעקבות תדרוך עיתונאים זרים של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ראש הממשלה הורה לעצור את חקיקת החוק.

 

הצעת חוק: תיקון 5 לחוק זכויות יוצרים 

מטרתה המרכזית של הצעת החוק הינה מניעת הפרות של זכויות יוצרים ברשת האינטרנט. לאורך הליכי ניסוח הצעת החוק, צוות החקיקה של הקליניקה איתר בעייתיות בנוסח ההצעה העשויה לגרום לפגיעה בשימוש הציבור הרחב ברשת האינטרנט. עד היום, נוסח הצעת החוק ממשיך להתעדכן והקליניקה מלווה את ההליכים ומגיבה בהתאם.

לנוסח הצעת החוק לחצו כאן

תגובת הקליניקה להצעת החוק מהתאריך 14.02.2018

תגובת הקליניקה והערות משלימות להצעת החוק מהתאריך 17.05.2018

תגובת הקליניקה לדרישת “היה עליו לדעת” מהתאריך 09.08.2018