גופים ונושאי משרה דו-מהותיים / ד”ר אסף הראל

2 שש”ס
250.5532

בשנים האחרונות הולכת ומטשטשת האבחנה המסורתית בין ה”משפט הפרטי” ל”משפט הציבורי”. טשטוש הגבולות מקורו בחלחול עקרונות מהמשפט הציבורי אל המשפט הפרטי, וההיפך. אם בעבר ניתן היה להצביע על חומה בצורה החוצצת בין שני התחומים, קו הגבול החוצץ כיום בין שני התחומים הנו מעורפל מאי פעם.

הקורס יעסוק בהצגת תהליכים הקוראים תיגר על האבחנה המסורתית בין שני התחומים, תוך מתן דגש על תהליך חלחול עקרונות מהמשפט הציבורי אל תוככי המשפט הפרטי. בתוך כך, נדון במודלים שונים הדוגלים בתחולת זכויות אדם חוקתיות, לרבות עקרונות יסוד מן המשפט הציבורי, במשפט הפרטי.

דגש מיוחד יינתן לתחולת דיני המשפט הציבורי על גופים פרטיים שסווגו כדו-מהותיים – גופים פרטיים אשר בשל עוצמתם הכלכלית, זיקתם לשלטון, מעמדם או תפקידם הציבורי, טמון בפעילותם חשש לכאורה לפגיעה בזכויות ובאינטרסים מוגנים השייכים לציבור (לדוגמה, בנקים, חברות ביטוח, קופות חולים, מפעל הפיס, ההתאחדות לכדורגל, מוסדות להשכלה גבוהה ועוד).

גופים אלו מכונים “גופים דו-מהותיים” בשל מהותם הכפולה: הפרטית והציבורית. על אף שגופים אלו אינם מהווים אורגנים של רשויות ציבוריות, החשש כי יפגעו בזכויות ובאינטרסים מוגנים של הציבור מקביל לעיתים לזה הקיים מצד השלטון. לכן, על מנת למנוע ניצול לרעה של כוחם הציבורי, נוטה הפסיקה להכפיפם לעקרונות המשפט הציבורי (בנוסף לדיני המשפט הפרטי החלים עליהם ממילא).