השבוע שבנו מביקור בן שבועיים באי כיוס ביוון בו הענקנו סיוע משפטי למבקשי מקלט.
מדובר בפרויקט ניסיוני של הקליניקה למשאבי הים והסביבה והקליניקה לזכויות האדם בחברה, בשיתוף עם ארגון הקליניקות המשפטיות הגרמניות – Refugee Law Clinics Abroad (RLC).
שמענו סיפורים קשים מאנשים חסרי כל שהגיעו לאי באמצעות סירות גומי, לאחר שנרדפו במדינותיהם, סבלו אלימות חמורה בדרך, וכעת דורשים שלא יחזירו אותם על עקבותיהם.
אנו גאים בסטודנטיות שלנו, אחלאם קאסם עלי וסנאא אבו רוקון, שעבדו קשה כדי לעזור למבקשי מקלט להבין את הזכויות שעומדות להם.

קצת רקע:
במרץ 2016 הוציאו האיחוד האירופי ותורכיה הודעה משותפת שלמעט חריגים מסוימים, מבקשי מקלט שיגיעו לחופי יוון יוחזרו מידית לתורכיה, תוך שבהודעה נכללים סורים הנמלטים ממלחמת האזרחים שם. אלא שעבור רבים, תורכיה איננה מדינה בטוחה.
שיתוף פעולה זה הפך מספר איים בים התיכון, בפרט את כיוס ואת לסבוס, למחנות בהם עוברים מבקשי המקלט את תהליכי המיון והסינון הראשוניים. מטרתנו בשבועיים האלו הייתה להעניק מידע משפטי בסיסי לעוברים את הליכי המיון כדי שיידעו מה הבסיס להחלטות שיתבצעו בעניינם, האם ניתן להגיש ערעור, והאם יש אפשרות להגיש בקשות לאיחוד משפחות עם קרובים שהוכרו כפליטים במדינות אירופה.
לצד הסיוע המשפטי, הצוות שלנו סייע לפליטים בתרגום מהשפה הערבית. אנו סבורים ששיתוף הפעולה שיצרנו הוכיח את עצמו, ואנו מקווים להמשיך בו ככל שיהיה צורך בכך.
ההיכרות עם הנעשה באי הייתה מרתקת ולמדה אותנו רבות על המשברים הקשים באזורנו, ועל האופנים בהם מדינות אירופה מגיבות אליהם. תודה לשותפינו מגרמניה על ששיתפו אותנו בעבודתם החשובה!