הקליניקה למימוש זכויות אדם באמצעות המשפט האזרחי

הקליניקה למימוש זכויות אדם באמצעות המשפט האזרחי הינה קליניקה חדשנית שמטרתה להעניק כלים – עיוניים ומעשיים – שיאפשרות למשתתפי הקליניקה לפעול לקידום זכויות אדם, בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות, באמצעות המשפט האזרחי: הליכים נזיקיים, תובענות ייצוגיות, סעדים בגין פגיעה בזכויות צרכניות, עתירות בגין קיפוח בחוזים אחידים ועוד.

הניסיון המצטבר בעריכת דין חברתית מלמד כי הכלים הסטנדרטיים של המשפט הציבורי והפלילי אינם נותנים מענה מספק ושלם לפגיעה בזכויות האדם, בין בשל מגבלות מהותיות של קשת הסעדים האפשרית, הן מטעמים הנוגעים לסדרי הדין והראיות. לדוגמא, בעוד שההליך הציבורי מכוון לעיתים קרובות על ידי שיקולי מניעה או ענישה והסעדים בו מוגבלים לסעדי מנע הצופים פני עתיד – הליכי המשפט האזרחי מעניקים כוח רב יותר לפרט הנפגע הן מבחינת השליטה על ההליך והן מבחינת הכוח לזכות בתרופה על פגיעות עבר (לדוגמא, באמצעות סעדי פיצוי והשבה) וזאת בנוסף לאפקט ההרתעתי של הסעד האזרחי על התנהלות הרשות הציבורית בעתיד (לדוגמא, פיצוי עונשי בגין מעצר שווא).

יתר על כן, ההבנה כי הפגיעה בזכויות אדם ובאוכולוסיות מוחלשות עלולה להתרחש לא רק על ידי גופים ציבוריים אלא גם על ידי גופים פרטיים עתירי כוח, מחזקת את הצורך במתן הגנה אזרחית ל”אזרח הקטן” מפני ניצול לרעה של פערי כוחות לצורך זכייה ביתרון לא הוגן, טיפול לא הוגן בגביית חובות כספיים, שלילה או עיכוב של זכויות לכספי ביטוח ופגיעות צרכניות אחרות בציבורים רחבים ולעיתים מוחלשים. הקליניקה תעניק לסטודנטם ידע מעמיק – עיוני ומעשי – שיסייע להם בהפעלת סוללת התרופות האזרחיות תוך הבנה והיכרות עם היתרונות (והחסרונות) שיש להליכים אזרחיים ככלי לקידומן של זכויות אדם – הן למול רשויות ציבוריות והן למול גופים אזרחיים.

 

הקליניקה ליישוב סכסוכים באוכלוסיות מוחלשות

הקליניקה ליישוב סכסוכים באוכלוסיות מוחלשות הינה קליניקה חדשנית אשר מטרתה להעניק לסטודנטים ידע מעמיק ביכולתם ליישב סכסוכים בעלי היבטים משפטיים. ההליך המשפטי הפורמלי מתאפיין פעמים רבות בכשלים מובנים כגון סרבול, עלויות כספיות גבוהות וחשוב מכך – אינו מטפל בשורשי המחלוקת בין הצדדים לסכסוך, כך שהתוצאה המשפטית עלולה שלא להביא לסיות המחלוקת ולעיתים אף מביאה להסלמה ולהתמשכות הסכסוך.

פתרון אפשרי לקשיים המוצרים לעיל נעוץ בקידום פתרון סכסוכים בדרכים אלטרנטיביות – גישור, יישוב סכסוכים, פתרון בעיות ועוד. הקליניקה תבקש להכיר לסטודנטים את דרכי הפעולה האלטרנטיביות, על יתרונותיהן וחסרונותיהן.

הקליניקה תפעל להקניית כלים לפתרון סכסוכים בין-קהילתיים ופנים קהילתיים שונים בקרב אוכלוסיות מוחלשות באמצעות הליכי גישור, ותעשה שימוש בכלים של יישוב סכסוכים גם לקידום ולהעצמתן של הקהילות באופן רחב.

הקליניקה תפעל לקדם הליכי גישור בין קהילות מוחלשות לגורמים מוסדיים וכן תפעל לשינוי מדיניות בתחומי העיסוק של הקליניקה. במסגרת תחומי פעילותה, תחתור הקליניקה לעצב הליכי גישור ויישוב סכסוכים המביטים על סכסוכים בעין רחבה, למפות את המקומות בהם הליכים אלטרנטיביים עדיפים ולקדם מודל גישור המגיב לקשיים הטמונים בהליכים עצמם כגון פערי כוחות בין צדדים לסכסוך. באופן כזה, הליך יישוב הסכסוכים יכול לשמש למתן ול ולהעצמתן של קהילות מוחלשות.