The Clinic for Legal Feminism

The Feminist Legal Clinic was established in 2005 and worked in partnership with “Itach-Ma’aki – Women Lawyers for Social Justice” a feminist NGO for the past decade. The Clinic is reopening this year with a new and innovative program. The Clinic aims to stand at the forefront of feminist legal activism and to promote women’s lefts in Israel through multiple legal strategies, including advocacy and litigation, legislation reform, policy papers and raising awareness. The Clinic will engage in legal action in a wide range of legal fields that touch upon women’s lives, including family law, labor law, mediation, and criminal law. The Clinic aims to differentiate itself from the other organizations promoting women’s lefts by choosing to undertake cutting edge and complicated legal issues that have not been dealt with adequately by other organizations.

The Feminist Legal Clinic was established in 2005 and worked in partnership with “Itach-Ma’aki – Women Lawyers for Social Justice” a feminist NGO for the past decade. The Clinic is reopening this year with a new and innovative program. The Clinic aims to stand at the forefront of feminist legal activism and to promote women’s lefts in Israel through multiple legal strategies, including advocacy and litigation, legislation reform, policy papers and raising awareness. The Clinic will engage in legal action in a wide range of legal fields that touch upon women’s lives, including family law, labor law, mediation, and criminal law. The Clinic aims to differentiate itself from the other organizations promoting women’s lefts by choosing to undertake cutting edge and complicated legal issues that have not been dealt with adequately by other organizations.

הקליניקה לפמיניזם משפטי בוחנת כיצד מתייחסת החברה הישראלית, הנתפסת כחברה מודרנית, חילונית, דמוקרטית ושוויונית, לנשים החיות בה בתחומי חיים שונים. הסטודנטים/ות בקליניקה נחשפות/ים למנגנונים החברתיים, המוסדיים והמשפטיים המעצבים את היחסים המגדריים בישראל, והגורמים לפגיעה בזכויותיהן של נשים.

בקליניקה משתתפות השנה 12 סטודנטיות שפעלו במסגרת מגוון פרויקטים, חלקם פרויקטים רוחביים שנועדו לקדם מדיניות, וחלקם טיפול בפניות פרטניות של נשים הפונות לקבלת יעוץ וייצוג משפטי.

  1. I. תיקים פרטניים
  2. הגשת עררים על החלטת סגירת תיק בעבירות מין

הקליניקה פועלת להגשת עררים לפרקליטות המדינה על החלטות לסגירת תיקים בעבירות מין, ובשנים עברו הוגשו כבר מספר עררים כאלה. בסמסטר הנוכחי עבדנו על ערר בשמה של אישה מבוגרת ממוצא אתיופי, אשר נאנסה על ידי חתנה. המשטרה סגרה את התיק ומבירור עם המתלוננת עלה, כי היא לא הבינה את שאלות החוקרת, היות ואינה דוברת עברית ובמשטרה בניגוד לדין לא טרחו לספק לה מתרגמת לשפה האמהרית. אנו ממתינות לקבלת התיק מהפרקליטות.

סביבת עבודה עוינת כלפי נשים

  • הקליניקה מייצגת אישה שהופלתה מחמת אימהותה – לאחר חופשת הלידה הועברה האשה מתפקידה כחשבת שכר לתפקיד זוטר יותר של מזכירה. הקליניקה שיגרה מכתב התראה בשמה ובו ציינו שמדובר באפליה. בתגובה החברה התנערה מאחריות. בזמן הטיפול, הלקוחה נכנסה להריון נוסף,  והחברה/המעביד הגישה בקשה להיתר לפיטורין מהממונה על היתרי פטורין של נשים בהריון. לאור יצוגה של הקליניקה מול הממונה האחראית על “היתרי פיטורין” הממונה דחתה את בקשת המעביד וקבעת שמדובר במניעים הפליתים, והעובדת נשארה במקום העבודה. הקליניקה הגישה תלונה למשרד הכלכלה והגישה תביעה לבית הדין מחמת האפליה בתחילת חודש פברואר 2020.
  • פערי שכר ואי קבלה לעבודה מחמת מגדר. המקרה הראשון הינו של אישה העובדת כראש צוות בחברת תרופות, אשר גילתה כי עובד חדש שהתקבל לחברה בדרגה, ותק, ידע וניסיון נמוכים משלה משתכר ב- ב30% יותר ממנה. במהלך סמסטר א׳ הקליניקה הגישה מכתב התראה המבקש מהחברה את חוסה העבודה של העובד החדש ואת הפרשי השכר – אנו  ממתינות לתשובת החברה.

המקרה השני עוסק באישה שעובדת כ20 שנה בבנק הדואר (חברה ממשלתית) בעלת ניסיון ניהולי וותק, היא התמודדה במכרז לתפקיד מקביל לתפקיד שכבר ביצעה. במכרז התחרו גם שלושה גברים ללא ניסיון ניהולי ועם ותק פחות משלה, ובכל זאת היא הפסידה במכרז. אנו מכינות עכשיו ערעור על החלטת חברי ועדת המכרז בגין הפליה מחמת מגדר שתוגש בשבועות הקרובים.

  1. תביעה נגד המשטרה בגין אי טיפול בהטרדה

הקליניקה מייצגת גבר טרנסג’נדר שהיה נתון להטרדות קשות מצד אדם אשר פיתח כלפיו אובססיה. הלקוח התלונן במשטרה מס’ פעמים, אולם המשטרה לא עשתה דבר. באחת הפעמים המשטרה עצרה את התוקף במהלך פגיעה מינית כנגד הלקוח, אולם על אף הראיות, האדם שוחרר. כחודש מאוחר יותר, התוקף ירה בלקוח ופצע אותו, ובעקבות מעשה זה הורשע ונכלא. הקליניקה פועלת להגשת תביעה נגד המשטרה. במהלך הסמסטר שקדנו על הכנת כתב התביעה וכן על השגת חוות דעת פסיכיאטרית ואורתופדית שיתמכו בתביעה. התביעה תוגש, כך אנו מקוות, במהלך סמסטר ב׳.

  1. קצבת נכות לנפגעות תקיפה מינית

הקליניקה ממשיכה להגיש תביעות נכות לנשים הסובלות מפוסט טראומה בגין פגיעה מינית.  כרגע אנו פועלות להגשת תביעה עבור אשה אשר עברה פגיעה מינית שהותירה אותה עם פוסט טראומה קשה מאוד שמונעת ממנה לעבוד.

  1. הפליה מחמת מגדר במחירי תספורת

אישה בעלת תספורת קצרה פנתה למספרה המספרת נשים וגברים. המספרה גובה מחיר של  100 ₪ עבור תספורת נשים ו-50 ₪ עבור תספורת גברים. האישה טענה בפני בעל המספרה, כי התספורת שלה קצרה ולכן מחירה צריך להיות דומה לזה של גברים. בתגובה ענה לה בעל המספרה כי “היא צריכה להוריד את החזה” ורק אז יתן לה מחיר כזה. הקליניקה הגישה לאחרונה נגד המספרה תביעה בהתאם לחוק איסור הפליה בשירותים ציבורים, האוסר על בעלי עסקים להפלות בעסקיהם. התביעה תלויה ועומדת.

  1. פניות מרכז עוצמה בעכו והמרכז למבקשי מקלט

הקליניקה מקבלת פניות של נשים ממרכז עוצמה, נשים מוחלשות מהפריפריה שלרוב זקוקות ליעוץ בתחום העבודה והחובות. בנוסף, הקליניקה מקבלת פניות מהמרכז למבקשי המקלט לגבי נשים  הצריכות עזרה באשרת שהיה במקרה של בני זוג מתעללים. הקליניקה קיבלה הסמסטר מהמרכזים שתי פניות בנושא חובות.

  1. II. פרוייקטים לשינוי מדיניות
  2. נגישות נפגעות תקיפה מינית לשירותים (פרוייקט ממשיך)

לנפגעות תקיפה מינית מספר ממשקים עם רשויות המדינה, במסגרת ההליך המשפטי או מתן שירותים רפואיים וחברתיים. בשנתיים האחרונות הקליניקה פועלת לבחון את הממשקים השונים בשאיפה לשפר את פעולתם ואת התאמתם לצרכים של נפגעות. בין היתר, הקליניקה עסקה בנושא החדרים האקוטיים, הליכי ערר, ופרטיות של נפגעות. בסמסטר א׳ בשנה זו נעשו הפעולות הבאות:

  • ביטוח לאומי: בשיתוף עם המרכז לנפגעות תקיפה מינית בחיפה הוחלט על הכנת זכותון לגבי ההליכים לקבלת קצבת נכות מביטוח לאומי במקרה של נכות מתקיפה מינית. הזכותון הוכן ונמצא כעת בשלבי תרגום. בפגישה עם מנהלת אגף הגמלאות בביטוח לאומי סניף חיפה, הוחלט שהזכותון יעלה לאתר ״זכותי״ ויופנם באתר המוסד לביטוח לאומי.
  • הליך התלונה במשטרה: לעתים תכופות נשמעות תלונות על אופן הטיפול של המשטרה במתלוננות על עבירות מין. על מנת לקבל תמונה מעמיקה יותר לגבי סוגיה זו, יצרה הקליניקה, בסוף השנה שעברה, שאלון אנונימי שבוחן את המענה הניתן לנפגעי/ות תקיפה מינית במסגרת התלונה הראשונית בתחנת המשטרה. לאור מיעוט המשתתפות בסקר, החלטנו להפיצו שוב במהלך שנת הלימודים תשע״ט ואנו כרגע אוספות עוד נתונים, לפני הוצאת הדו”ח.
  • חדרים אקוטיים: בשנתיים האחרונות הקליניקה עסקה בנושא החדרים האקוטיים בדרישה להימנע מהשמדת ערכות האונס, לדאוג לפריסת חדרים אקוטיים בבתי חולים נוספים (באילת ובאזור השרון), ולהעביר הכשרות לרופאים בלקיחת בדיקת ערכת האונס. אנו במעקב יחד עם הפעילה יעל שרר והאגודה לזכויות האזרח, כי אכן השינויים מתבצעים בהתאם להתחייבות משרד הבריאות. בנושא החדרים האקוטיים הקליניקה עסוקה כרגע בנושא הנגישות לחדרים האקוטיים, ובפרט בנושא הפרישה של החדרים באקוטיים בכל הארץ. כך למשל, בצפון הארץ, בבתי החולים נהריה וצפת, אין חדרים אקוטיים. לאחר שפנינו בכתב למשרד הבריאות, אנו התחלנו בהכנת עתירה לבג”ץ לחייב את המדינה לדאוג לפרישה ראויה של חדרים אקוטיים. במסגרת ההכנות אנו אוספות נתונים, ובכלל זה חוות דעת פלילית באשר לחשיבות איסוף הראיות בחדרים האקוטיים, וכן בקשות חופש מידע באשר לנושא הפרישה הגאוגרפית של החדרים.
  1. גילוי עריות מעל גיל 21 (פרויקט ממשיך)

בהתאם לעבודת לובי מול חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד אנו עמלות על הגשת הצעת חוק שתעסוק בביטול הגבלת גיל הקרבן בעבירת גילוי העריות. הסטודנטיות הכינו הצעות חוק והעברנו את הצעות החוק המוצלחות לחברת הכנסת, כדי שתעלה במליאה, היות וכרגע אין ממשלה הנושא מוקפא. מתי זה היה?חוש נובמבר 2019

  1. אלימות כלכלית (פרוייקט ממשיך)

״אלימות כלכלית״ הינה אלימות בתוך המשפחה, המתבטאת בשליטה כוחנית של בן הזוג בכספים ובהכסים של בן הזוג, ובאמצעותם בבן הזוג עצמו. אלימות כלכלית עדיין אינה מוכרת כעבירה פלילית ואיננה באה לידי ביטוי מפורש בחוק למניעת אלימות במשפחה או בכל חוק אחר. הצוות השנה עובד יחד עם ד”ר אריאן ברזילי במחקר אודות מיפוי הסעדים הניתנים במקרים של אלימות פיזית ונפשית ואיך ניתן לתרגמן לאלימות כלכלית – כלומר מה יהיו הסעדים המשפטים שאישה יכולה לקבל במקרה של אלימות כלכלית, בנוסף הצוות מכין שאלון בנושא אלימות כלכלית שיופץ ברשת, על מנת לקבל מושג על היקפי התופעה והמודעות לנושא. בנוסף, הצוות הכין סדנה על אלימות כללית שתועבר לנשים במרכזים קהילתיים ואחרים שמטרתה לעורר מודעות ולתת מידע. הסדנה הראשונה הועברה ביום 27.1.20 במרכז עוצמה בעכו לקבוצת נשים, וזכתה לתגובות חיוביות ביותר. הקליניקה פונה למרכזי עוצמה נוספים על מנת להציע להם את הסדנה.

  1. רפואה ומשפט – ועדות רפואיות לאישור הפלות

הקליניקה יצרה שאלון אינטרנטי שנועד לחשוף קשיים של נשים הנדרשות לשירותי הועדה להפסקת הריון. המוקד הינו היחס שהנשים מקבלות בועדה, הסוגיה של הוכחת מצב נפשי, וכן נוכחותם של נציגי עמותת ״אפרת״, עמותה המתנגדת להפלות, בזמן ההמתנה לועדה, או הימצאות חומרים מודפסים של העמותה. הנתונים שעלו מהתשובות לשאלון ייחשפו בכנס בנושא שהקליניקה מארגנת בשיתוף המרכז למשפט מגדר ומדיניות חברתית בפקולטה. מטרת הכנס היא לעורר שיח ודיון עם רופאים, אחיות עובדות סוציאליות שיושבים בועדות הרפואיות לאישור הפלות, ולהביא למודעותם את הממצאים מהשטח בדבר חוויות של נשים בוועדות. בנוסף, הקליניקה שגרה בסוף ינואר 2020 מכתב למשרד הבריאות המבקש לבטל את חוזר המנכל שמורה לנשים המבקשות הפסקת הריון מטעמים של קושי נפשי להביא עימה הוכחה לכך. במכתב טענה הקליניקה כי הוראה זו סותרת את חוק הפסקות הריון ומטילה מעמסה כבדה מדיי על נשים. אנו ממתינות לתשובה משרד הבריאות. בנוסף, במהלך סמסטר א׳ הקליניקה הגישה ארבע בקשות חופש מידע במטרה לאסוף עוד נתונים על המתרחש בוועדות להפסקת הריון, שישלימו את הדיווחים שקיבלנו מנשים שהשיבו לשאלון. כך למשל שאלנו האם מאשרים לנציגי עמותת אפרת לשהות בסביבה הפיזית של הוועדות או להשאיר פרסומים של העמותה, פירוט על אודות חברי הוועדה, האם נדרשו חוות דעת פסיכיאטריות מנשים, ועוד. גם נתונים אלה יוצגו בכנס.

  1. הטרדה מינית בקמפוס

אל הקליניקה הגיעה פניה של סטודנטית מאוניברסיטה מוכרת, אשר הוטרדה מינית על ידי מתרגל. הסטודנטית דיווחה על טיפול רשלני של הממונה על ההטרדות בקמפוס וניהול לקוי של ההליך המשמעתי. הקליניקה פנתה בשם הסטודנטית לאוניברסיטה על מנת לפעול לשיפור הנוהל והשירות, ובעקבות הפנייה האוניברסיטה אכן פועלת לשיפור הנוהל לטיפול בהטרדות המיניות.

גם אוניברסיטת חיפה נמצאת בתהליך שנועד לשפר את הנוהל לטיפול בהטרדות מיניות. הקליניקה הכינה חוות דעת משפטית לשינוי הנוהל הקיים באוניברסיטה ומשתתפת בישיבות עם הנציבה האחראית על מניעת הטרדה מינית כדי לקדם את הנושא מול ההנהלה.  כך למשל המליצה הקליניקה לדאוג לכך שהתקנון יהיה נגיש באתר האינטרנט, לדאוג שיהיה ליווי לסטודנטית לאחר תלונה, להקטין את סמכויות הרקטור ביחס לטיפול בתלונה, ועוד.

  • III. חגיגות יום האישה

כמו בכל שנה, הקליניקה תציין את יום האשה הבינלאומי בהפנינג בקמפוס. התרומות השנה ישמשו להדפסת זכותון לנשים שורדות זנות אשר הקליניקה הכינה במהלך השנה שעברה.

פרויקט אלימות כלכלית

״אלימות כלכלית״ הינה אלימות בתוך המשפחה, המתבטאת בשליטה כוחנית של בן הזוג בכספים ובהכסים של בן הזוג, ובאמצעותם בבן הזוג עצמו. אלימות כלכלית עדיין אינה מוכרת כעבירה פלילית ואיננה באה לידי ביטוי מפורש בחוק למניעת אלימות במשפחה או בכל חוק אחר.

מטרות הפרויקט הינן: להביא נשים שעברו אלימות כלכלית לחיות בכבוד בתוך המשפחה והחברה; להעלות מודעות הן בקרב החברה ככלל ונשים שחוות אלימות כלכלית בפרט והן בקרב מוסדות ציבוריים ; חינוך למניעת אלימות כלכלית; חיזוק נשים והעצמתן לשם הוצאתן ממעגל האלימות הכלכלית; להביא לשינוי חקיקתי נרחב שיתייחס להיבטים השונים של האלימות הכלכלית (תיקון חוק יחסי ממון, תיקון חוק אלימות במשפחה ועוד).

סיוע במעמד בישראל לנפגעת אלימות כלכלית – הקליניקה מסייעת ללקוחה, אזרחית רוסיה אשר נישאה לישראלי והיתה תושבת ארעית בישראל. כתוצאה מאלימות כלכלית שהיתה נתונה לה, הלקוחה ברחה עם בתה מבעלה, וכרגע היא עלולה לאבד את התושבות שלה בישראל. הקליניקה פועלת על מנת לסייע לה להישאר בישראל ולקבל תושבות קבוע.

פרוייקט משלים בעבירות מין

נפגעות תקיפה מינית נמצאות במספר ממשקים עם רשויות המדינה, המסגרת ההליך המשפטי או מתן שירותים רפואיים וחברתיים. הפרויקט בוחן את הממשקים הללו ושואף לשפר את נגישותם לנפגעות. במסגרת זו הקליניקה עסקה בשנה שעברה בנושא החדרים האקוטיים, הליכי ערר, ופרטיות של נפגעות.

ביטוח לאומי – בשיתוף עם המרכז לנפגעות תקיפה מינית בחיפה הוחלט על הכנת זכותון לגבי ההליכים לקבלת קצבת נכות מביטוח לאומי במקרה של נכות מתקיפה מינית. בפגישה עם מנהלת אגף הגמלאות  בביטוח לאומי סניף חיפה, הוחלט שהזכותון יעלה לאתר ״זכותי״ ויופנם באתר המוסד לביטוח לאומי.

התלונה במשטרה – לעתים תכופות נשמעות תלונות על אופן הטיפול של המשטרה במתלוננות על עבירות מין. על מנת לקבל תמונה מעמיקה יותר לגבי סוגיה זו, יצרה הקליניקה, בסוף השנה שעברה, שאלון אנונימי שבוחן את המענה הניתן לנפגעי/ות תקיפה מינית במסגרת התלונה הראשונית בתחנת המשטרה. בסמסטר א׳ הדו”ח נערך מחדש ויופץ באופן יותר נרחב לעוד נפגעות (היעד 100 משיבות), ואז המידע ירוכז בדו״ח ופעולות מתאימות יינקטו.

פרסום וצילום של מתלוננות בעבירות מין – לפי סעיף 352 לחוק העונשין, אסור לצלם ולפרסם נשים שהן מתלוננות עבירות מין, סעיף שהיווה מחסום לנפגעות אשר רצו להיחשף באופן מלא בתקשורת ואף בדיונים בכנסת. במהלך הסמסטר הושלם הליך חקיקה שהקליניקה היתה מיוזמותיו שיאפשר לנשים לבחור לספר את סיפור הפגיעה שלהן בפומבי ללא כל חשש שהדבר יהווה עבירה פלילית.

פרטיות נפגעות תקיפה מינית בהליך המשפטי – בעקבות תביעה בגין הטרדה מינית במקום העבודה, ניתנה החלטה על ידי בית הדין הארצי (בערעור) להורות על הגשת התרשומות הפנימיות של הפסיכולוגית של התובעת, על מנת לאפשר לצד שכנגד להעמיד חוות דעת מטעמו, כל זאת בעוד התובעת הגישה חוות דעת מטעמה וסיכום טיפול מטעם הפסיכולוגית. בימים אלו הוגש בג״ץ כנגד החלטת בית הדין הארצי. הקליניקה יחד עם ארגון תמורה מייצגות את הסתדרות הפסיכולוגים והמרכז ליעוץ האישה והגישו בקשה להצטרף כידיד בית משפט. הגשת תרשומות של מטפלים פוגעת בפרטיותה של האישה, ומייצרת סיכון לפגיעה באשה כתוצאה מחשיפת פרטיותה. מעבר לכך, חשיפת תרשומות פנימיות מסוג זה מהווה פגיעה חמורה במקצועיות ובאתיקה של פסיכולוגיות ובטיפול הניתן על ידם בנפגעות תקיפה מינית.  הגשנו בקשת ידיד לבית המשפט. לאחר הגשת הבקשה הגענו להחלטה במסגרת פשרה לפיה התובעת לא תגיש את התרשומות הפנימיים, אלא רק את הסיכום הטיפול הפסיכולוגי.

טיפול בחדרים האקוטיים – בעקבות חשיפת הקליניקה את הנעשה בחדרים האקוטיים (החדרים בבתי חולים שנותנים שירות לנפגעות תקיפה מינית מיד לאחר הפגיעה) כונס דיון בכנסת בו הסטודנטיות של הקליניקה הציגו בפני כלל הגורמים הרלוונטיים כשלים מהותיים באיסוף ראיות בשל אי לקיחת דגימות כנדרש או בשל העדר תיאום ושת”פ עם המשטרה – כשלים המובילים לסגירת תיקי עבירות מין מחוסר ראיות.

אי קבלת עררים על סגירת תיקי עבירות מין – בעקבות פניית הקליניקה בבקשת חופש מידע התברר כי רק 3 מתוך 282 עררים על סגירות תיקים בשל עבירות מין התקבלו על ידי פרקליטות המדינה, אחוז נמוך ביחס לעבירות אחרות. מידע זה ביחד עם תיקים פרטניים בהם מטפלת הקליניקה הינם חשובים להעלאת המודעות לטיפול ראוי בתלונות על עבירות מין. לדיווח בעיתון הארץ על הסוגיה. המשך קריאה…

גילוי עריות מעל גיל 21 (פרוייקט ממשיך ) – ביוזמתה של אחת הסטודנטיות, הקליניקה הגישה בסמסטר א׳ בקשה לפי חוק חופש המידע למשרד הרווחה ולמשטרת ישראל על מנת לברר כמה תלונות בגין גילוי עריות לאחר גיל 21 הוגשו וטופלו. הבקשה נועדה לתמוך בהצעת חוק שהקליניקה כתבה לביטול גיל המקסימום לעבירת גילוי עריות.

תיקים פרטניים בנושאי עבירות מין

בסמסטר האחרון, הגישה הקליניקה שלושה עררים לפרקליטות המדינה על החלטות לסגירת תיקים בעבירות מין.

פיצויים וקצבת נכות לנפגעות תקיפה מינית – הקליניקה סייעה לנשים שעברו תקיפות מיניות לקבל פיצויים הולמים. בנוסף, הקליניקה מגישה תביעות למוסד ביטוח לאומי בשלושה מקרים שונים של נשים חסרות כל, אשר סובלות מפוסט טראומה כתוצאה מפגיעה מינית. התביעות נועדו לקבלת זכאות לקצבת נכות.

ייצוג נתבעת בתביעת השתקה בגין פוסט על הטרדה מינית הקליניקה מייצגת אישה שכתבה פוסט על אדם שפגע בה מינית. בעקבות הפוסט, הפוגע תבע אותה בגין לשון הרע ואף הגיש נגדה תלונה במשטרה. הקליניקה, ביחד עם הקליניקה לתביעות אזרחיות, לקחה על עצמה את הייצוג של הנתבעת. במהלך דיון בעניין בקשת הפוגע להוריד את הפוסט, הוחלט כי הצדדים ינסו להשתתף בגישור במסגרת “צדק מאחה”. בינתיים, הפוסט לא הוסר וכתוצאה מהשארתו מספר נשים נוספות התלוננו כנגד הפוגע.

פנייה של אשה בזנות בגין חוב של לקוח – הקליניקה סייעה לאישה שעוסקת בזנות בפנייה ללקוח שהתחייב לשלם לה עבור טיפולים רפואיים בתמורה לשירותי מין, ו”נעלם” ללא מתן התשלום. הקליניקה הוציאה התרעה ללקוח וכתוצאה מכך הוא התחייב לשלם לה את הסכום (דרך ארגון ״לא עומדות מנגד״).

תביעה נגד המשטרה בגין אי טיפול בהטרדה – הקליניקה מייצגת גבר טרנסג’נדר שהיה נתון להטרדות קשות של אדם אשר פיתח כלפיו אובססיה. הלקוח התלונן במשטרה מס’ פעמים, אולם המשטרה לא עשתה דבר. באחת הפעמים המשטרה עצרה את התוקף במהלך פגיעה מינית כנגד הלקוח, אולם על אף הראיות, האדם שוחרר. כחודש מאוחר יותר, התוקף ירה בלקוח ברגליים, ובעקבות מעשה זה הורשע ונכלא. הקליניקה פועלת להגשת תביעה נגד המשטרה.

רפואה ומשפט

יחס ליולדות – הקליניקה בודקת תלונות של נשים שבזמן הלידה חוו פגיעה באוטונומיה שלהן, אי התייחסות לצרכים, מגע בלתי הולם, אלימות, וכו’.

הכשרת גניקולוגיות לטיפול בנשים שעברו תקיפה מינית לקליניקה הגיעו פניות של נשים נפגעות תקיפה מינית, לפיהן הן אינן הולכות לטיפול רפואי גניקולוגי (גם טיפול שגרתי מניעתי), מתוך חשש מעצם פגיעתן המינית. הסטודנטיות פנו למשרד הבריאות לבדיקת הנושא ובדיקת האפשרות שיועברו הכשרות לגניקולוגיות לשם פיתוח הרגישות הנדרשת.

סיוע משפטי במרכזי זכויות

סיוע משפטי לנשים שנחלצות ממעגל הזנות – הפרויקט מתבצע בשיתוף פעולה עם עמותת “לא עומדות מנגד” המטפלת בנשים פעילות בזנות ומסייעת להן להיחלץ מהזנות. סטודנטיות מהקליניקה מעניקות סיוע משפטי חינם לנשים בזנות. מרבית הפניות עוסקות בהיבטים המשפטיים של חיים בעוני: הסדרי חוב, פשיטת רגל, זכויות בביטוח לאומי, דיור, ודברים דומים. הסטודנטיות גם הכינו זכותון לנשים העוסק בהיבטים שונים של מיצוי זכויות של נשים שורדות זנות. כרגע אנחנו בשלב הדפוס של הזכותון.

לקריאת הזכותו בשפה העברית לחצו כאן

לקריאת הזכותון בשפה הערבית לחצו כאן

לקריאת הזכותון בשפה הרוסית לחצו כאן

פרוייקטים נוספים

בנוסף, עד כה התמקדנו גם בנושאים הבאים:

סביבת עבודה עוינת כלפי נשים – הקליניקה מייצגת שתי נשים שפוטרו מחברת הייטק, בה 90% מהעובדים בה הם גברים, ולטענתן סביבת העבודה היתה מרובת הטרדות מיניות סביבתיות. כמו כן, העובדות פוטרו מסיבות שונות ומוזרות ולנוכח סביבת העבודה הגברית אנו טוענות שמדובר בפיטורין מחמת אפליה. כרגע שלחנו מכתב התראה לפני נקיטת הליכים ואנו ממתינות לתגובה.

פרוייקט אפליה מחמת הורות במקומות עבודה/נשים בכלכלה – ביום 16.1.16 התקיים פאנל בפקולטה למשפטים שעסק באי שוויון מגדרי בין המרחב הביתי לשוק העבודה, בו נטלו בין היתר ד”ר אריאן רנן-ברזילי, המנחה האקדמית של הקליניקה, ועו”ד ורדית אבידן, המנחה המקצועית של הקליניקה.  המסקנות שעלו מהפאנל מובילות פרוייקט בתחום אותו מובילה הקליניקה.

ביקור בכנסת – הקליניקה השתתפה בדיון שהתנהל בכנסת, העוסק בטיפול המשפטי בנפגעות עבירות מין בהליך הפלילי. המשך קריאה…

השתתפות בכנס חירום בעניין העברת תרשומות פנימיות של מטפלות, אשר מטפלות בנפגעות תקיפה מינית, בהליכים משפטים. המשך קריאה…

אלימות משטרתית כלפי נשים – במסגרת הפרויקט, הסטודנטיות, בשיתוף פעולה עם ארגון אשה לאשה, אוספות בודקות ומאמתות עדויות של נשים מאוכלוסיות שונות הטוענות כי שוטרים התנכלו ופגעו בהן מינית כחלק מטקטיקת חקירה. לאחר שלב האיסוף, יועברו המקרים לטיפול המדינה.

פרוייקטים בהקמה

הקמת תא סטודנטיות בחיפה – ביחד עם פרוייקט הדגל של אוניברסיטת חיפה, הקליניקה פועלת לגיוס סטודנטיות מכלל האוניברסיטה להקמת תא סטודנטיות. התא יפעל לקדם מנהיגות נשית ולהעצים את הסטודנטיות. בין היתר, מרצות מהאוניברסיטה יעבירו הרצאות, והסטודנטיות ישתתפו בפרוייקטים למען הקהילה. סילבוס המפגשים מוכן, ויכלול 4 מפגשים בסמסטר ב׳.

עידוד יזמות נשית – הקליניקה משתפת פעולה עם הקליניקה למשפט וטכנולוגיה לעידוד יזמות נשית, ובמיוחד להבטיח שוויון בין יזמות ויזמים בעת גיוס ההון הראשוני לסטרטאפ. בין היתר, מחקרים מראים שיזמות מבקשות פחות כסף במאמצי הגיוס שלהן להון ראשוני. הקליניקה כעת בשלב ראשוני של בחינת הנושא, ומתכננות לקיים ראיונות עם יזמות לשם גיבוש נייר עמדה בנושא.

ועדות רפואיות לאישור הפלות מתוכנן שולחן עגול ביחד עם המרכז הפמיניסטי בחיפה בנושא חובת האישור הפסיכיאטרי לשם ביסוס עילה של מצב נפשי. לקראת השולחן העגול, הקליניקה תפיץ שאלון שיסקור את היחס לנשים בוועדות הרפואיות.

שולחן עגול במסגרת פרוייקט אלימות כלכלית – במסגרת פרויקט זה, הקליניקה מארגנת שולחן עגול (מרץ 2019) בהשתתפות ארגוני נשים שיעסוק בנושא אלימות כלכלית ורגשית. במסגרת השולחן העגול הקליניקה תציג נייר עמדה בנושא.

סטודנטיות משתפות

הסטודנט טל וקסמן מספר על חוויותיו בביקורו הראשון בכנסת במסגרת השתתפות  הקליניקה בכנס בנושא – אלימות כלכלית

הסטודנטית סאנה אבו רקון במאמר תגובה למאמרו האנטי פמינסטי של ד”ר הרבטל: “הדת מנקודת מבט נשית”

הסטודנטית קלה ספיר במאמר דעה על ארגון להב”ה ופעילותו הקיצונית והאנטי פמינסטית: “בחור יהודי , בנות ישראל אינן שייכות לך!​

הסטודנטית אלה תור במאמר דעה בעקבות מחאת החצאיות בכנסת: “קוד לבוש”

הסטודנטית גלית בן שימול במאמר דעה בנושא החדרים האקוטים: “החדרים האקוטים ופמניזם אקטיבסטי

הסטודנטית עינב ביאדגו “את לא נולדת אישה אלא נעשית אישה

הסטודנטית שרה גור לכבוד ציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות כלפי נשים

אריאן רנן-ברזילי ושירלי יוסרי, אלימות כלכלית, בין דומיננטיות גברית לגבריות נכפית? עיוני משפט לט 613 (2016)

שגית מור, מעין סודאי ואור שי “מהכחשה להנכחה: ביקורת נוהל ניתוחים באינטרסקס” משפטים מד 89 (2013)

נני בלס “איפה הקול שלי? מסע פמיניסטי בקהילה הדרוזית בדרך לעריכת דין אחרת” מעשי משפט ב 105 (2009)