הרשתות החברתיות בתקופת בחירות

rsz img 9206

ביום 06.12.2018 התקיים יום העיון “חופש הביטוי באינטרנט בתקופת בחירות” שארגנה הקליניקה למשפט לטכנולוגיה ולסייבר בראשות ד”ר דלית קן-דרור פלדמן ובשיתוף עם איגוד האינטרנט הישראלי, אשר בא לבחון את השלכות השינויים ברשתות החברתיות על הבחירות הקרבות.

ישראל עומדת כיום בפני בחירות. בתקופה הקרובה הציבור הישראלי עלול להיות חשוף לתופעות שונות שלא היו בעבר, או שלא פעלו בכזו עוצמה, לאור התעצמות כוחן של הרשתות החברתיות בשנים האחרונות. תופעה אחת כזו היא תופעת ה – “DeepFake” – כלומר, מצב שבו אדם מסוים נראה בסרטון מביע עמדה מסוימת, אולם למעשה מדובר בתהליך זיוף בו “מלבישים” על דמותו של אדם מילים שלא אמר לעולם. תופעה אחרת הינה הצפת הרשתות החברתיות ב – fake news – חדשות כזב. תופעה נוספת היא הופעתם של חשבונות המנוהלים על ידי בוטים (מופעל על ידי אלגוריתם) המעצימים עמדות מסוימות באופן מלאכותי ובכך משפיעים על השיח ברשתות. תופעות אלו עלולות להוביל להשפעה על התודעה החברתית באופן מלאכותי ושגוי.

אלו הם רק מספר דוגמאות לכוחן של הרשתות החברתיות וכפי שהזהיר ראש השב”כ לאחרונה, היכולת להשפיע על הליכי הבחירות בצורה מקוונת ובאמצעי סייבר הינה אופציה ממשית וקונקרטית. תופעות אלו מעלות חששות שונים מתחום חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. שאלה עקרונית יותר היא מהם הכללים שאמורים לחול על אנשי ציבור בניהול אתר הבית שלהם, אתר הרשת החברתית ופלטפורמות מקוונות אחרות? האם מותר להם לחסום אנשים ולמחוק דעות? שאלה זו הינה שאלה בוערת ורלוונטית היום ברחבי העולם ועולה לא רק במצבי בחירות, כפי שקבע לאחרונה  בביהמ”ש הפדרלי לערעורים בארה”ב.

ביום העיון דנו בתופעות אלה, בבעיות שהן מייצרות ובאפשרויות לפתרונן, מתוך הבנת החשיבות למודעות עמוקה של אזרחי ישראלי להשפעות השינויים המתרחשים ברשתות החברתיות על הבחירות בישראל. מודעות זו מהווה כלי המרכזי בהתמודדות עם התופעות השליליות של השינויים החלים. לתוכנית הכנס לחצו כאן

 

dalitkd1 130 ד”ר עו”ד דלית קן-דרור פלדמן

מנהלת הקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר

dalitkd@gmail.com

 

מושבי הכנס

 

תמונות מהכנס

{gallery}PicFreeExp{/gallery}