לאחר שנות פעילות עניפה יוצאות הקליניקה למשאבי סביבה ימית, משפט ומדיניות והקליניקה לזכויות זקנים ע”ש עוה”ד אדם פיש מייסודו של מרכז השופט חיים כהן להגנה משפטית על זכויות אדם לחופשה.

 

קצת על פעילותה של הקליניקה למשאבי סביבה ימית

הקליניקה למשאבי סביבה ימית בהובלת עו”ד נדיה צימרמן הציגה בשבע שנות פעילותה מודל חדשני של פעילות קלינית. הקליניקה פעלה כמוקד מחקר אינטרדיסציפלינרי-יישומי שהינו פרי שיתוף פעולה חדשני בין ביה”ס למדעי הים, החוג לניהול משאבי טבע וסביבה, המרכז למחקרי אסטרטגיה ימית והפקולטה למשפטים. היא פעלה לניטור ולניתוח המדיניות הקיימת בתחום משאבי סביבה ימית ולהתוויית מדיניות אחראית לניהולם של משאבים אלה, תוך יצירת סינרגיה בין תחומי הידע השונים של גופי המחקר לבין האקטיביזם המשפטי. בין היתר עסקה הקליניקה בשאלות הנוגעות לחלוקה צודקת ושוויונית של משאבים, לשימוש ראוי בהם, לרגולציה ומיסוי ולאחריות תאגידית.

ייחודה הגדול של הקליניקה לאורך השנים התבטא ביכולתה לבסס עצמה כגוף ידע מקצועי מהשורה הראשונה אשר מקבלי ההחלטות מסתמכים על מחקריו לצורך התווית מדיניות. בגדר זאת, הקליניקה ביססה שיתוף פעולה פורה עם משרד האנרגיה והמים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד המשפטים. שיתוף פעולה זה הוביל לכך שהקליניקה הצליחה להשפיע על הסדרים שונים (תכנון הסביבה הימית, אזורים ימיים, השמירה על משאבי ים ועוד) בשלב גיבוש המדיניות.

בזמנם הפנוי…. עסקו הסטודנטים בקליניקה גם בהכנת סרט אשר ניתן לצפות בו בקישור זה.

 

קצת על פעילותה של הקליניקה לזכויות זקנים

הקליניקה לזכויות זקנים, בהובלת עו”ד כרמית טולדנו, זוכת פרס ב״פרס גליקמן לקידום ולעידוד המצוינות בטיפול בזקן בישראל״ מטעם הג׳וינט, ביחד עם עמותת המשפט בשירות הזקנה, פעלה בארבע השנים האחרונות במערך הקליני. במהלך שנות פעילותה טיפלה הקליניקה בלמעלה מ1000 פונים במגוון רחב של נושאים הקשורים לזקנה (תכנון משפטי, עושק, הפליה, גילנות, אוטונומיה בקבלת החלטות, שילוב במוסדות בקהילה ועוד) והעבירה עשרות הרצאות לאוכלוסיות רלוונטיות של זקנים ואנשי מקצוע.

כך למשל במהלך השנה האחרונה ניהלה הקליניקה מאבקים משפטיים שהובילו לביטול אפוטרופסות לאדם לאחר קרוב ל – 20 שנה שנקבעה מלכתחילה אך בשל מוגבלות פיסית בעיקר בדיבור, מנעה הרחקת אדם בעל מוגבלות נפשית מבית אבות המתאים לו מכיוון שהינו רק בן 60 והובילה לשינוי החלטה למנוע מאדם עם מטפל צמוד כניסה לדיור מוגן. הקליניקה אף קידמה מחקר וזכויות של אוכלוסיות מיוחדות כגון להט”בים זקנים וסבים שכולים. בימים אלו צפויה הקליניקה להגיש עתירה לבג”ץ להקמת מועצה מייעצת לשר לשוויון חברתי בהתאם לדין.

גילנות – נושא מרכזי בו טיפלה הקליניקה לאורך השנים הינו תחום הגילנות, במיוחד בתחום התעסוקה. הקליניקה עמדה בחזית מאבק שלא לפגוע בפרנסתם של אנשים רק על רקע גיל והשיגה על אף קשיים משפטיים רבים הישגים יפים בעניין שהאחרון הוא מניעת פיטוריו של פסיכולוג שהחל לעבוד בחברה עירונית בגיל 70 ולאחר שנתיים הוחלט לפטרו בשל גילו.

ניצול כלכלי צרכני – הקליניקה טיפלה בפונה זקנה אשר נוצלה על ידי 32 חברות טלמרקטינג, בסך של כ- 200 אלף ₪ תוך שימוש ב-4 כרטיסי אשראי ועשרות צ’קים. הקליניקה, יחד עם הפונה וביתה, יצרו תכנית פעולה לטיפול במצב, ובכלל זה להגיש תלונה לרשות האכיפה והגביה, להגיש תביעה קטנה נגד חברת “עסקה טובה לצרכן”, ולהכין מכתבים לכל חברות האשראי בדרישה לבטל את החיובים.

 

צוות הקליניקות מאחל לכרמית ולנדיה הנפלאות שנת כתיבה ומחקר פוריות!