תורת המשפט / ד”ר יהודה אדר

2 שש”ס
250.6135

קורס יסוד זה עוסק בשאלות הבסיסיות ביותר הנוגעות למערכת המשפט. בניגוד לקורסי יסוד אחרים, המתמקדים בתחום פעילות אנושי מוגדר (דיני קניין, משפט פלילי, דיני חוזים, וכו’), תורת המשפט מעניינת ב”שאלות-העל” שעשוי לשאול מי שמשקיף מבחוץ על המערכת בכללותה: מהי מערכת משפט? מהו משפט? מהו הקשר בין משפט, מוסר ודת? האם המשפט חייב להיות מוסרי כדי להיות תקף ומחייב? האם קיימת חובה לציית לחוק ואם כן – מה מקורה? מהו המקור ליצירת משפט, ואיך יודעים אם כלל או ציווי ספציפי מחייב משפטית? מה תפקידם ומה ייעודם של עורכי דין, ומה מקומם במערכת המשפטית? איך בנוי פסק דין, ומדוע? כמה כוח יש לפסיקות של בית המשפט העליון, ושל בתי משפט בכלל, בישראל – ומחוצה לה?

ברמה הערכית-ביקורתית יותר: האם המשפט הוא כלי לגיטימי להכוונת התנהגות ולכפייה של נורמות על יחידים החיים בחברה מאורגנת? האם המשפט במציאות (בחיים, באולמות בתי המשפט, ברחוב ובמתקני הכליאה) דומה או אפילו מתקרב למשפט בתיאוריה או “בספרים”? מהם מטרות המשפט – ומטרות השפיטה? אילו מביניהן מוסכמות ואילו שנויות במחלוקת, ומדוע?

ולמה בעצם כל זה חשוב או צריך לעניין מי שהוא? האם ניסיון לחשוב או להשיב על השאלות הללו רלבנטי רק למשפטנים, או אולי בעצם לכל אזרח ואזרחית?