דיני שלטון מקומי / השופט נאסר ג’השאן

2 שש”ס
250.5531

השלטון המקומי בישראל, כמו במקומות אחרים בעולם, נתפס כמערכת שלטון (ממשל) מקומי. השלטון המקומי (עיריות, מועצות מקומיות, מועצות אזוריות, וועדים מקומיים) נועד לספק שירותים מקומיים לתושב, לרבות צרכים בסיסיים, אולם עשוי הוא לגבש ולעצב ערכים חברתיים ותרבותיים. הרשות המקומית נבחרת על פי “דמוקרטיה מקומית” והיא משפיעה במגוון תחומים בחיי התושב.

למרות תפקידו המרכזי של השלטון המקומי בחיי היומיום, החקיקה אשר מסדירה את עבודתו, פעילותו, יחסיו עם השלטון המרכזי השלטון ועם התושב, מצויה במספר רב של דברי חקיקה ברמות נורמטיביות שונות (חקיקה ראשית, חקיקה משנית, תקנות, צווים והנחיות מנהליות).

הקורס יעסוק בסוגיות נבחרות בדיני השלטון המקומי: יחסים בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי ומידת עצמאותו של השלטון המקומי (השלטון המקומי הוא שלוח של השלטון המרכזי או שמא בעל עצמאות מקומית אינהרנטית שתפקידו לנהל את ענייני המקום ותושביו); מעמדה של רשות מקומית כשחקן מפתח בשאלות הנציבות בראש סדר היום הפוליטי; מבנה השלטון המקומי בישראל וסוגי הרשויות המקומיות; הרשות המקומית כרשות חינוך, לרבות תפקידה בחינוך הממלכתי; הרשות המקומית כרשות לרישוי עסקים ; הרשות המקומית כמגן על הסביבה; סוגיות במימון העצמי של השלטון המקומי (ארנונה, היטלי השבחה והיטלי פיתוח); קביעת גבולות שבין רשויות מקומיות כאמצעי לחלוקת העושר ע”י השלטון המרכזי; הקצאת מבנים ללא תמורה, סוגיות בבחירות לרשות המקומית ובתאגידים עירוניים.